Kapcsolat

Neked ajánljuk!

Porto 35mm kritika

Porto 35mm kritikaGabe Klinger 2013-ban forgatott dokumentumfilmje, a Double Play: James Benning and Richard Linklater után, amely a címben szereplő két kortárs független filmes életrajzi elemekkel dúsított dokumentációja, idén bemutatták a fiatal brazil rendező első játékfilmjét, a Porto 35mmert. A független filmek hagyományát megidézve Klinger super 8-as kamerát használt, és 35 mm-es kópiára forgatta le filmjét. A függetlenfilmes kötődést tovább erősíti Jim Jarmusch jelenléte, aki a film produceri teendőit vállalta magára.

A történet két fiatal, Jake (Anton Yelchin) és Mati (Lucie Lucas), egyetlen éjszakát felölelő szenvedélyes egymásra találásáról, és ennek a törékeny kapcsolódásnak az elvesztéséről szól. Rendkívül egyszerűen (és itt a szó legnemesebb jelentésében kell érteni az egyszerűséget), kliséktől mentesen, igazian ábrázolja mozgóképes eszközök segítségével Klinger a szerelmet. Különlegessége, hogy a tömören, egy mondatban is összefoglalható történet inkább csak ürügyként szolgál arra, hogy a rendező alámerülhessen a film koncepciójához kitalált filmnyelvi eszközök kínálta lehetőségekben. A super 8-as kamera szemcsés, naplójegyzetszerű felvételei, a felvillanó pillanatképek portóról, a 35mm-es képformátum, és a filmen végigvonuló zongora dallamok félálomszerű, merengő hangulatot fognak kölcsönözni a képsoroknak.

Porto 35mm kritikaA rendező valójában ezeken a hangulati elemeken keresztül érzékelteti a két főszereplő közötti érzelmi kötődést. Alig másfél órában olyan sűrű, erőteljes, ám mégsem kényelmetlen vagy tolakodó, nagyon bensőséges, és intim képi világot képes teremteni, amely rögtön, kezdő képsoraival képes magával ragadni a nézőt.

Klinger érett formanyelvi tudatossága, megmutatkozik filmje szerkezetében is. A klasszikus mozi ok-okozati logikája alapján felépített elbeszélésmódja helyett, a rendező megbontja a történet linearitást, és körkörös szerkesztést alkalmazva, több nézőpontból láttatja az eseményeket. Ez a megoldás lehetővé teszi az alaposabb érthetőséget, és elősegíti a főhősök lelki folyamatainak feltérképezését is.

Porto 35mm kritikaA francia modellből lett színésznő Lucie Lucas, és a tavalyi év során tragikus hirtelenséggel elhunyt Anton Yelchin tökéletes választásnak bizonyultak szerepükre. A két fiatal kivételesen jól rezonál egymás jelenlétére. Yelchin olyan intenzitással játszik, és oldódik föl szerepében, ahogyan csak nagyon kevesek képesek rá. Klinger a filmet Antonnak ajánlja, akinek a Porto 35 mm, lett az egyik utolsó alakítása.

Jim Jarmusch Paterson című filmje mellett, Gabe Klinger a Porto 35mmel elkészítette az idei év filmes felhozatalának egyik legszebb, és legfontosabb szerelmes történetét. Azon kevés filmek közé tartozik, amely a moziból kilépve biztos nem fog egykönnyen átsuhanni az emberen. Képes arra, hogy kiszakítson minket a rohanásból és egy másfajta, intenzívebb és valóságosabb ritmust adjon a lelkünknek, valamint ami a legfontosabb, hogy a film nézése közben megélhetjük a mozi igazi varázsának élményét is.

Szerintem: 

Szerző: Varga Dóra

Hazai bemutató: 2017. június 8.

Forrás és fotó: Mozinet

Olvasd el ezeket is!

A te véleményed is számít!