Kapcsolat

Neked ajánljuk!

A stylist kritika

A stylist kritikaOlivier Assayas magyar felmenőkkel rendelkező, francia rendező neve elsősorban az összetett, erős női karaktereket felvonultató zsáner filmekkel forrt össze. Az idő múlását boncolgató, művészetről elmélkedő, erősen önreflexív lélektani drámája a 2014-es Sils Maria felhői után, a rendező újfent Kristen Stewarttal dolgozott együtt, aki maradéktalanul helytáll A stylist főszereplőjeként.

A stylist hősnője Maureen, a húszas éveiben járó útkereső fiatal lány, aki stylist-ként dolgozik Párizsban. A lány emellett médiumként is tevékenykedik, próbál kapcsolatba lépni nemrég elhunyt ikertestvére, Lewis szellemével, a fiú elhagyatott házában. Ugyanis halála előtt esküt tettek egymásnak, hogy aki előbb hal meg az jelet küldd a másiknak a túlvilágról.

A stylist kritikaA film legnagyobb erényei közé tartozik a rendezés és a főszereplő, Kristen Stewart játéka. Assayas megérdemelten kapta meg tavaly a Cannes-i filmfesztivál legjobb rendezőnek járó díját. Maureen bizonytalanságát szépen átültették a film vizuális síkjára, a sokszor félhomályban játszódó képsorokból árad a nyugtalanság érzése, ügyesen használták ki a fény-árnyék kontrasztjában rejlő lehetőségeket. A rendező mintha csak Kristen Stewartra szabta volna Maureen karakterét. Játéka élvezetes, egyszemélyes főszereplőként elviszi hátán a filmet. Kifejezetten jó dramaturgiai húzás az üzenetküldözgetős etap becsatolása a cselekménybe, amely folytonosságot ad az eseményeknek és egységbe szerkeszti a lány utazásainak stációit.

A történet fő motívuma valójában a gyász feldolgozásának folyamata, amelyhez eszközként szolgál a spiritualizmus. Maureen elmélyült belső utazását látjuk (mely utazás fizikai síkon is megjelenik), amelynek célja, hogy megbékéljen testvére halálával, ontológiai félelmeivel, és megnyugvást leljen. A spiritualizmus valódi mélységet végül nem sikerült elérni, nem kapunk megváltás szerű élményt, csak a felszínt tudják megpiszkálni. Olyan érzése van az embernek a film nézése során, mintha indokolatlanul lila ködöt fújtak volna a történetre. A rendezés egyszerre kreatív, és zavaros is egyben.

A stylist kritikaSzemélyes fejlődéstörténet, krimi, horrorfilm eklektikus elegye lett, amely végül egyik síkon sem működik jól, az egyes részek nem állnak össze szerves egésszé, és nem is érthető teljesen, hogy milyen logikai elv alapján mennek végbe ezek a stílusváltások. A film természetfölötti elemeinek megjelenítései pedig van, hogy inkább megmosolyogtatóak, mint félelmetesek lettek. A bűnügyi szál végtelenül egyértelmű az első perctől kezdve, a karakterfejlődés ívét pedig nem vitték végig, kidolgozatlanul lóg a levegőben.

Egy valamit azonban nem lehet állítani A stylist-ről, mégpedig azt, hogy unalmas lenne, a korábban felsorolt faktorok jól működnek, a film az első képkockától az utolsóig fenntartja a figyelmet. Sajátságos, egyedi atmoszférájú alkotás, és a negatívumok ellenére mégis működőképes, elgondolkodtató, és hatással van a nézőjére.

Szerintem: 

Szerző: Varga Dóra

Hazai bemutató: 2017. március 31.

Forrás és fotó: Cirko Film




Olvasd el ezeket is!

A te véleményed is számít!