Kapcsolat

Neked ajánljuk!

Érkezés kritika

Érkezés kritikaÁltalában mikor Hollywood földönkívülieket húz elő a tarsolyából, nehezen tudnak elszakadni a Föld inváziójától, ahol kezdeti reménytelen harc ellenére trükkös, cseles módon mégiscsak az emberek kerekednek fölül a végén az idegenek szemmel látható technológiai fölénye ellenére. A Fogságban és a Sicario rendezője, Denis Villeneuve jóval földhözragadtabban nyúl a témához. Az Érkezés központi kérdése nem az, hogy mit fognak az idegenek mondani, és hogyan reagál rá a fajunk, hanem az, hogyan fogjuk megérteni egymást.

Egy átlagos napon 12 darab idegen űrhajó érkezik a Földre, és úgy tűnik csak várakoznak. A hadsereg ekkor felkéri a világhírű nyelvészt, Dr. Louise-t, hogy segítsen lefordítani az idegen lények beszédét. Magáról a történetről ennél többet nem is érdemes tudni, hiszen az sem véletlen, hogy maga az előzetes is vajmi keveset árul el a cselekményről.

Érkezés kritikaAz Érkezés egy igen lassú tempójú film, ahol a másodpercek vánszorgását az igazán remek hangulatkeltés ellensúlyozza. A kíváncsiság, a nyugtalanság vegyes érzetét végig fenntartja, bár a második felére hiába oszlik el a misztikum, egy cseppet sem hajlandó lemondani a hatásvadászos lomhaságról, emiatt nem ritkák a kifejezetten unalmas pillanatok. Viszont a zenei választásra nem lehet panasz. A Max Richter: On the Nature of Daylight című száma ad keretet a cselekménynek, külön is érdemes meghallgatni.

Az elejétől fogva valóságosan ábrázolja a történéseket: a földönkívüliek megjelenésére gazdasági válság robban ki, az emberek élelmet halmoznak fel készülve a legrosszabbra, vallási szekták hirdetik, hogy eljött a világ vége. Elvétve futunk bele effajta híradásokba, de pont jól adagolják, hogy érezzük, nem egy elszigetelt helyen történik mindez, hanem az egész világra kihatással van az idegenek érkezése.

ÉrkezésEgy kifejezetten intelligens sci-fi-vel van dolgunk, amiben a nyelvészet tudománya dominál, pont annyira merülünk el a témában, hogy annak érdekes, és a film szempontjából releváns szegmenseit magunkba szippanthassuk, így tökéletesen világos lesz a film végi felvetés, ami egy szépen felépített csavar formájában bontakozik ki.

Ennek ellenére nem vagyok kibékülve a lezárással. A film végi teória rengeteg kérdést vet fel, és egy percre nem veszik a fáradtságot, hogy részletezzék, pontosan mi az állításuk. Ehelyett kapunk egy félállítást, tele projekciós felületekkel, és mindenki levonhatja a számára legkézenfekvőbb következtetést.

Az Érkezés egy kellően hangulatos, realisztikus és élvezetes sci-fi, amely lassabb tempója ellenére végig leköti a néző figyelmét. A felépítés, a csúcspont előkészítése remek, a megalkotott hipotézis elgondolkodtató, és annak ellenére, hogy a stáblista alatt rájövünk, hogy lyukakkal teli konklúzióval szúrták ki a szemünk, nem vitathatom erényeit, sem pedig azt, hogy mennyire élveztem.

Szerintem: 

Szerző: Kátai Levente

Hazai bemutató: 2016. november 10.

Forrás és fotó: InterCom




RelatedPost

A te véleményed is számít!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..