Kapcsolat

Neked ajánljuk!

Ütközés kritika

Ütközés kritikaVajon mire képes az ember az igaz szerelemért? Teljesen feladhatja addigi életét, majd vissza is térhet hozzá. Ha valami értelmet szeretnék belelátni Eran Creevy Ütközés című filmjébe, akkor ez lenne az. De az igazság annyi, hogy a mozi tulajdonképpen semmiről nem szól. Igaz, megszámlálhatatlanul sok pisztolylövés durran el a filmben, végeláthatatlan autósüldözésnek vagyunk a tanúi, illetve szűken mért sablon romantikában is részesülünk, de úgy Isten igazából a nagy semmi történik a filmvásznon.

Az amerikai Casey (Nicholas Hoult) Németországban él. A fiatalember a mindenféle törvényen kívüli ügyekkel foglalkozó Gerannak (Ben Kingsley) dolgozik. Ám egy nap megpillantja a szintén amerikai Juliette-t (Felicity Jones), halálosan beleszeret és feladja bűnözői karrierjét. Helyette egy roncstelepen vállal becsületes, kétkezi munkát. A pár boldog turbékolását megzavarja, hogy kiderül: a lány súlyos egészségügyi problémákkal küzd. Az életben maradását csak egy veseátültetés garantálná, de a műtéthez rengeteg pénz kellene. Ami ugye nincs. Ezért Casey úgy dönt, még egyszer utoljára munkát kér Gerantól. A maffiózó viszont veszélyes bevetésre küldi a fiút, Hagent (Anthony Hopkins) a tisztes és jómódú üzletember álcája mögé rejtőző drogbárót kellene lenyúlni pár kiló kokain erejéig. A terv persze balul sül el, Casey menekülni kényszerül a bűnbanda elől…

Ütközés kritikaA történetben a szerelmi szál, mint motiváció végig ott van. Casey lángra lobban Juliette iránt, ezért szakít sötét múltjával és ezért tér vissza hozzá. A gond az, hogy igazából ennyit tudunk meg a főszereplőről: nagyon szerelmes és az imádott nőért mindenre képes. (Ezen kívül személyiségéről még annyi infót kapunk, hogy nem fogja a golyó – de erről később.) Casey-nek nincs arca, nincs jelleme. Juliette viszont teljesen érthetetlen karakter. Nem igazán kapunk magyarázatot arra, hogy miért nem mondja el annak a férfinak, akivel hónapok óta együtt él, hogy dialízisre szorul? Valami ilyesmi hangzik el, hogy nem akarta nyomasztani. Furcsa, de mindegy, ugorjunk. Aztán amikor megtudja, hogy Casey pár kiló kokaint lenyúlna az ő életbe maradásáért, akkor azonnal és kitartóan tiltakozik. (Mintha meg sem fordulna a fejében, hogy talán így elkerülhető lenne, hogy huszonévesen meghaljon.) Életszerű, nem?

Ütközések kritikaA két kidolgozatlan főszereplőn túl is tehetnénk magunkat, hiszen akciófilmről van szó, nem lélektani drámáról. A probléma az, hogy akció címén valami nagyon unalmas és fantáziátlan történik. Casey száguld az autóval, mögötte Hagen elszánt gorillái, akik szakadatlanul tüzelnek. Nagyjából ennyi történik. Vagyis adva van egy szituáció, amikor lehetne izgulni, de a néző nem hülye, hamar rájön, hogy nincs miért, hiszen Casey-nek a haja szála sem görbül, és semmi nem állhat az útjába. Ami meg külön zavaró, hogy a jelen lévő háttérfigurák (mezei járókelők és autópálya használók) időnként biodíszletként funkcionálnak. Persze nem azt várja az ember tőlük, hogy majd egy bámészkodó nyugdíjas hirtelen ráveti magát Hagen szúrós tekintető testőrére és kicsavarja a pisztolyt a kezéből, de időnként egész egyszerűen, mintha el sem érné az ingerküszöbüket, hogy valakit leütöttek mellettük, nyugodtan sétálnak tovább. (Igazságtalan lennék, ha azt mondanám, hogy MINDIG ilyenek, de egyes jelenetekben ez nagyon feltűnő.)

Ütközések kritikaA német rendőrség viszont biztos nem fogja megköszönni a filmet, PR célokra semmiképpen nem alkalmas az ő szempontjukból. Értem én, hogy az nem lenne elég izgalmas, ha a film annyiból állna, hogy az első lövések után jön a Polizei és bevisz mindenkit. De azért ilyen bénák nem lehetnek! Kedvenc jelenetem, amikor rendőrhelikopterrel és mindenféle komoly felszereléssel kivonul az ottani TEK, hogy elkapja az épületben rejtőző rosszfiúkat. A sokat próbált, állig felfegyverzett, géppisztolyos rendfenntartók körbeveszik az objektumot, hangszórón harsogják az ilyenkor szokásos felszólításokat. Az épületben rejtőzök pedig szépen kisétálnak a hátsó ajtón.

Ütközések kritikaA végére mindenképpen szót kell ejteni arról a két nagy névről, akik szerepet vállaltak a filmben. Anthony Hopkins és Ben Kingsley mellékalakokként tűnnek fel, de ha van valami érték a filmben, azt ők képviselik. A két alvilági királymerőben más karakter. Hagen nagyon kifinomult, nagyon művelt, szinte arisztokratikus. (Vele együtt amolyan Keresztapa utánérzés is bekúszik a filmbe.) Vele ellentétben Geran a „bunkó újgazdag” stílusát hozza. Két eltalált figura, nagyszerű színészekkel. Rajtuk kívül csupán a droggal tömött kamion sofőrjének figuráját (a „sofőr-terminátort”) voltam képes értékelni a moziban töltött másfél óra alatt. Szomorú, de így van, és ők hárman egy igazán jó filmhez édeskevesek voltak.

Szerintem:

Szerző: Rácz Sarolta

Hazai bemutató: 2016. szeptember 15.

Forrás és fotó: Big Bang Media



Olvasd el ezeket is!

A te véleményed is számít!