Kapcsolat

Neked ajánljuk!

Neon démon kritika

Neon démon kritikaNicolas Winding Refn azok közé a karakteres rendezők közé tartozik, akinek a munkáját könnyen fel lehet ismerni és elkülöníteni másétól. Filmjeinek többségére ugyanis jellemző a szótlanság, a lassan gördülő cselekmények, a hosszú snittek és a színekkel való játszadozás. Legújabb művére, a Neon démonra pedig ezek a tulajdonságok mind igazak.

Mindemellett a rendező egy kiváló illuzionista is: a Valhalla – A vikingek felemelkedéséről mindenki azt gondolta, hogy történelmi kalandfilm lesz, nem pedig egy szociodráma keresztény vikingekkel. A Drive – Gázt! egy intelligens Halálos irambant sejtetett, míg a Csak Isten bocsáthat meg pedig egy klasszikus bosszúfilmet. Ugyanez a helyzet most is: a Neon démon ugyanis nem horror, hanem egy olyan dráma, aminek műfajidegen befejezése van. Ennél fogva sokan fognak majd csalódottan felállni a moziszékből.

Ugyanakkor nemcsak a horrorra vágyok fogják keserű szájízzel végignézni a filmet, hanem mindenki, aki valami jóra számított. Ez ugyanis egy igazi anti-film, mely tökéletes reflektál saját ténymegállapítására, miszerint a divatszakma felszínes és velejéig romlott. Itt rögtön jegyezzük is meg, hogy ez 2016-ban mégis kinek lehet újdonság? Franciaországban már konkrétan törvényt kellett hozni a túl vékony modellek foglalkoztatása ellen, szóval köszönjük, de az emberiség nagy része már elég jól megismerte ezt a világot.

Neon dámon kritikaA lényeg, hogy a film gyönyörű képekkel és neon-színekkel mesél, mely sokszor hajlik a szürrealizmusba, főleg a lezárás, ami egyszerűen megfőzi az ember agyát. Csakhogy maga a mesélni való nem sok: adott egy 16 éves lány, aki idegenként csöppent a Nagyvárosba, hogy modell lehessen. Szerencséjére a divatszakma rögtön felfigyel a természetes és szűzies szépségére, és rögtön felkarolja – sokak legnagyobb bánatára ugye, ami féltékenységet és dühöt szít. Nahát.

Örvendetes, hogy a Neon démon annyiban mindenképpen hiteles, hogy a főszereplőt valóban egy 18 éven aluli színésznő, Elle Fanning alakította, akinek konkrétan Cannes idején volt a szalagavatója. Ő volt egyébként Csipkerózsika is a Demonában, szóval nyugodtan lehet párhuzamot vonni a karakter és a színész karrierjével kapcsolatban is. Ettől függetlenül színészi készlete meglehetősen silány, a nagyon apró mellékszerepet kapó Keanu Reeves konkrétan mindenkit leiskoláz, ő a legelevenebb, legtermészetesebb karakter az egész produkcióban, pedig egy igazi rohadékot alakít.

Neon démon kritikaA főszereplő hitelessége azonban rögtön elvész, mivel több, kínzó kérdésre sem kapunk választ. Például egy 16 éves, család nélküli lánynak nem árvaházban egy nevelőszülőknél lenne a helye? Vagy a tény, hogy amikor kijelenti, hogy semmihez se ért, csak egyszerűen szép, akkor az meglehetősen nevetségesen hat egy 16 éves szájából. Ezernyi példa van arra, hogy valaki már felnőttként jött rá, hogy mihez ért és mit szeretne csinálni az életében… Persze e nélkül még annyi értelme se lenne a filmnek, mint a már említett „alapigazság”, amelyet már az első pár percben tisztáznak, és mindez kitart a végéig. A dramaturgiai fejlődési ív egy olyan egyenes, amit minden matematika tanár megirigyelhetne.

Neon Démon kritikaA legnagyobb probléma azonban a cselekmény tempója, ami elképesztően lassú, és amit csak néha dob fel a jól eltalált zene. Legtöbbször azonban kínos csönd és üresség van olyan párbeszédek mellett, mintha a szereplők folyamatosan tolmács súgógépről dolgoznának, vagyis mindig várnak egy percet, mire reagálnának a másikra, de azokat a szavakat is alaposan megrágják. Fárasztó ezt nézni és hallgatni két órán keresztül. Fogalmazzunk úgy, hogy ha az egész fekete-fehérben készült volna, akkor azt mondanám, hogy ez egy Tarr Béla-mű.

A kivitelezés ennél fogva hiába pazar, ha látványos képeken kívül nem kapunk cserébe jóformán semmit. Mint már említettem, ez persze tökéletes párhuzama a modellvilágnak, de ezt a „poént” egy rövidfilmben is el lehetett volna sütni, nem pedig szívatni a jónépet.

Ja és mondom mindezt úgy, hogy van benne egy kis nekrofília is, de az inkább nevetségesen hat, mintsem felháborítóan vagy undorítóan.

Szerintem: 

Szerző: Kis Szabolcs

Hazai bemutató: 2016. június 24.

Forrás és fotó: Vertigo Média



Olvasd el ezeket is!

4 Comments on Neon démon kritika

  1. Helló Wien! // 11/02/2016 at 15:37 //

    NO, akkor itt az ideje, hogy felkészüljön mindenki arra amit ez a film tükröz és mint jövőkép előre vetíthet! Amúgy aki ezen a szinten megmarad annak MENNIE KELL a Föld nevű bolygóról vissza a Pokoli bolygókra! A lényeg 1. a démonok mivel imádják kínozni áldozataikat, LASSÚAK! 🙂 2. mivel intelligens egyedek gyorsak, hatékonyak és tiszták, nem létezik egy emberi fajon belül az hogy egy 16 éves gyerek így ki legyen szolgáltatva ilyen erőknek, mint HUSI SE!!!! Szóval ebből is lehet látni hogy per pillanat hol van az emberi faj (már ha egyáltalán még annak lehet nevezni!) Szóval egészségére mindazoknak akik imádják a szenvedést és a kínzást…. Pokolfajzatoknak való a film! Emberi lény ne nézze!!!

  2. Nincs mindennek oka.
    Ebben a ‘történetben’ ne is keresd az okokat, okozatokat! Mert nem számít. Itt nem. Miért?
    Mert ez valódi. Amennyire abszurd annyira valódi. Mint Kaffka Bogara, mint Nero Rómája, mint….

  3. Hős Tamás // 09/28/2016 at 02:03 //

    Ez a film zseniális, egyszerűen nem a kritika írójának készült. Pont, h Reeves aki pl egyáltalán nem illik a képbe. Ez nem egy film, ez egy látomás, egy álom, egy perverz gondolat, egy mestermű. Baromira elfogadom, h nem mindenkinek tetszik, megosztó, de , h vki lehúzza az súlyos korlátoltság (pl a cselekmény tempója tökéletes és nem is klasszikus filmszerű cselekményszálat kell keresni) egyszerűen nem mindenki tudja befogadni, de aki igen, annál top film lesz amit soha nem felejt.

  4. Ez a film egy undormány. Amennyire tetszett az eleje, a soundtrack-je, hangulata stb. akkora szar lett a végére. Ja és a vége: Nem tudom milyen beteg ember talál ki ilyeneket, de ez már felháborító! Mondom ezt annak tudatában, higy az összes Fűrészt láttam…

A te véleményed is számít!

%d blogger ezt szereti: