Kapcsolat

Neked ajánljuk!

Tiszta szívvel kritika

Tuszta szívvel cover
Aki ismeri Till Attila munkásságát (ebbe most nem számít bele a különböző kereskedelmi televíziók tehetségkutatóiban való műsorvezetői tevékenysége) és megnyilatkozásait, az tisztában van vele, hogy számára fontosak bizonyos társadalmi értékek, ügyek. A filmjeiből sem hiányzik az ilyenfajta kérdések, témafelvetések. A Pánik mentális betegekről szól, a Csicskának pedig szintén nagyon erős társadalmi-szociális üzenete van. Ebbe a sorba tökéletesen beleillek a kerekesszékes emberekről szóló Tiszta szívvel.

Tiszta_Szivvel8Előrebocsátom: ezt a filmet nem lehet nem szeretni. Egy nagyon fontos problémára, a sérült emberek helyzetére irányítja rá a figyelmet, de olyan meglepő és kreatív módon, hogy a szociálisan legkevésbé érzékeny néző is odafigyel rá. (És talán el is gondolkodik rajta.) Közismert tény: a film főszereplői egy testileg sérült bűnbanda tagjai. Abban semmi meglepő nincs, hogy „nem ép” főhőse van egy mozifilmnek, gondoljunk csak az Avatarra, vagy a nemrég bemutatott Mad Max 4-et. Lehet, hogy a Pandórára érkező veterán csak exoskeleton segítségével tud járni, vagy Furiosának műkarja van, de ezekből a filmekből nem tudunk meg semmit arról, hogy mégis ma Magyarországon, vagy bármikor és bárhol máshol a világon mit jelent, mivel jár „nyominak” lenni. (Elnézést a kifejezésére, csak azért engedem meg magamnak, mert a filmben is többször használták.)

Tiszta_Szivvel3Ezzel ellentétben Tiszta szívvel ugyanis a rögvalóságról szól. Szociális problémákról, de nem a Szomszédok sorozat „Idén sem megyünk nyaralni, mert tapétázni kell a nagyszobában”– féle nézhetetlen, cseppet sem közönségbarát stílusban. Till Attila filmje ennél sokkal vagányabb és ötletesebb. A kerekesszékes banda tagjai összecsapnak a törvényen kívüli kiskirályokkal, menekülnek a rendőrség elől, miközben testi állapotuk nehézségei bonyolítják az akciókat. „Lerendezik” a Tóni névre hallgató bűnözőbárót és gorilláit, majd mennének a helyszínről, hogy mire a rendőrség kiérkezik, ne legyenek ott. Nem olyan könnyű a dolog, hiszen a gyakran nehezen kezelhető kerekesszéket össze kell csukni, hogy beférjen az autóba… A vad akciójelenetek izgalma keveredik és a szociálisan érzékenyé tévő üzenettel, ezek miatt a jelenetek miatt fantasztikus a Tiszta szívvel.




A film tartalma közismert. A balesetben súlyosan megsérült börtönből Rupaszov (Thuróczy Szabolcs) a rehabilitációs intézetben ismerkedik meg két szintén mozgássérült fiúval, Zolival (Fenyvesi Zoltán) és Barba papával (Fekete Ádám), akik fokozatosan bevonódnak a profi bérgyilkos Rupaszov piszkos ügyeibe. Nem véletlenül, Zolinak pénzre lenne szüksége, hogy Németországban elvégezzenek rajta egy életmenő műtétet. A fiú igazából kérhetne pénz az apjától, akit hosszú évek óta nem látott, miután a férfi (sejthetően azért, mert nem bírta elviselni a „nem normális” gyereket) elhagyta a családját. Zolinak viszont büszkeségből nem kell az apja pénze.

Tiszta_Szivvel6Sajnos a filmből bántóan hiányzik az elsöprő színészi teljesítmény. Thuróczy Szabolcs, Vitanovics Dusan (mint Rados, a szerb maffiózó) és Balsai Mónika (mint Zoli anyja) tisztességes alakítást nyújt, de a néző érzi, hogy az első két karakter sokkal több lehetősséget is rejtett volna magában, mint amennyit a két színésztől látunk. Danish Lídia (mint Éva, Rupaszov szerelme) viszont katasztrofálisan rossz, egyetlen mondat sem hagyja el a száját, ami valódi érzelmeket tükrözne. Zoli és Barba Papa szerepét amatőrök játsszák, a két fiú valóban mozgássérült, ami nagyon sokat hozzáad a film üzenetéhez, nagyban növeli hitelességét. Fekete Ádám jó választás volt, jól alakít, főleg ahhoz képest, hogy teljesen amatőr. Ehhez talán az is hozzátesz, hogy az ő szájából többször elhangzik némi társadalomkritika az ellátórendszert illetőleg. Könnyen el tudom képzelni, hogy itt nem volt szükség semmiféle színészkedésre, Ádám egész egyszerűen leírta azt a helyzete, amiben ő él, amivel ő nap, mint nap szembesül és kénytelen megküzdeni. Fenyvesi Zoli már érdekesebb színészi szempontból. Sokszor észrevehető, hogy nem profi, egy kicsit (nem bántóan) „mintha papírból olvasná”- stílusban beszél. De pont a legdrámaiabb jeleneteknél ez előnyére válik. Az érzelemmentesen, „távol vagyok mindentől” hanghordozással elmondott szavak közben tényleg elhisszük neki a keserűségből fakadó életuntságot, és azt is, hogy tényleg nem érdekli az, hogy lesz-e műtét, vagy sem.

A végén még mindenképpen kikívánkozik valami belőlem a Tiszta szívvel kapcsán, amiről nem lenne szerencsés hosszan írni. Egyrészt azért, mert a film legmeglepőbb fordulatát (ami utólagosan magyarázatot ad a történet néhány logikátlanságára) semmiképpen nem fogom lelőni. Másrészt azért, mert a végső jelenetben kicsúcsosodó végső üzenet talán csak szubjektív. De az bizonyos, hogy a legtöbb kerekes székes embertársunknak nem a sok százezer eurót termelő, izgalmas és adrenalin fokozó törvényen kívüli kalandok adják az élet sava-borsát, hanem ugyanaz, mint bárki másnak: az élet apró örömei. Mondjuk az, ha valaki (az ellenkező nemből) megdicséri a parfümje illatát.

Szerintem: 

Szerző: Rácz Sarolta

Hazai bemutató: 2016. április 28.

Forrás és fotó: A Company Hungary



Olvasd el ezeket is!

A te véleményed is számít!

Ez a weboldal az Akismet szolgáltatását használja a spam kiszűrésére. Tudjunk meg többet arról, hogyan dolgozzák fel a hozzászólásunk adatait..