Kapcsolat

Neked ajánljuk!

Félvilág kritika

Emberi játszmák

Félvilág kritika
Az első világháború előestéjén egy Dunába hajított utazókosár, és az abba rejtett női holttest tartotta izgalomba a (bulvár) hírekre szomjas magyar lakosságot. Az áldozat nem volt más, mint a kor, Mágnás Elza néven közismert, luxus-prostituáltja: Turcsányi Emília. Szász Attila rendező és Köbli Norbert forgatókönyv író meglátta a lehetőséget a mozivászonra kívánkozó történtében, Eros és Thanatos párosa kiváló alapanyag legyen szó könyvről, festményről, vagy filmről. A hírhedt kéjhölgy meggyilkolásának a valóságban nagyon prózai oka volt, az elkövetőket a pénz motiválta, a szerzőpáros azonban bonyolult és sötét pszichológiai okokat állított a szörnyű tett mögé. A Félvilág nyomasztó lélektani dráma, boldogtalanságban vergődő emberek története, ami egyszerre hat nyomasztóan és varázsol el.



Félvilág kritikaA Félvilág Mágnás Elza (Kovács Patrícia) utolsó napjait mutatja be. A kurtizán komornájával, Rózsival (Gryllus Dorka) él együtt. Új cseléd kerül a házhoz, Kató (Döbrösi Laura), aki ámulva és elborzadva figyeli az ottani életet. Megdöbben, amikor rájön, hogy a gazdag bútorgyáros, Max Schmidt (Kulka János) úgy bejáratos a „nagyságához”, hogy nincsenek összeházasodva, illetve megsejti, hogy Rózsi és Elza régen nagyon más viszonyban voltak, mint úrnő és komorna. A szövevényes szálak fokozatosan vezetnek a tragédiához, és a dráma egyetlenegy résztvevőjében sincs annyi józanság, hogy megállítsa a szörnyű végkifejletet.

Félvilág kritikaA történetet tulajdonképpen két nő, Elza és Rózsi viszi a hátán. Mindketten extrém karaktereket alakítanak, nem mindennapi személyiségek bőrébe bújtak. E miatt mindkét színésznő vállát mázsás súly nyomhatta, az ő rossz játékok könnyen elronthatta volna a filmet. (Persze ez bármelyik mozgóképes, vagy akár színpadi alkotásra elmondható, de ez a Félvilágra fokozottan igaz.) Ha lehet így fogalmazni, Kovács Patrícia és Gryllus Dorka csont nélkül veszi a lécet, fantasztikusat alakítanak. Elza a végzet asszonya, akit képes bármelyik férfit megszerezni és megtartani. Szeszélyes és irányíthatatlan, neki még azt is elhisszük, hogy ha éppen ahhoz van kedve, akkor a cselédlányára ráadja a saját ruháit és vele megy el az elegáns szórakozóhelyre. Közben pedig sokszor eszébe jut saját mulandó szépsége és fiatalsága, hiszen már harmincöt éves. Gryllus Dorka hamisítatlan pszichopata. Ezt a karaktert könnyű lett volna túljátszani, de Rózsi úgy beszámíthatatlan, hogy közben hétköznapi is. Az ő világa a kívülállónak teljesen logikátlan, de ő tényleg elhiszi magáról, hogy erkölcsileg különb mindenkinél, és amikor saját érdekből áthág morális szabályokat, akkor is csak az igazságot szolgálja. Gryllus Dorka alakítása egyetlen pillanatig sem hiteltelen.



Félvilág kritikaA harmadik női főszereplő, Döbrösi Laura sajnos nem tesz hozzá annyit a filmhez, mint amennyit a másik két női karakter. Mindenképpen el kell mondani, hogy a fiatal színésznő nagyon nehéz helyzetben volt. A naiv, fiatal Katót Rózsi és Elza is a maga képére akarja faragni. A probléma az, hogy a nézőnek nem jön le, hogy Kató mit gondol, hova teszi magában a dolgokat. Néha úgy tűnik, hogy vonzza a csillogó és gazdag világ, amit Elza képvisel, néha meg elborzad annak erkölcstelenségétől. Persze hihető lenne, hogy a fiatal lány vacillál, és nem tud dönteni az anyagi biztonság és a lelki tisztaság között, de még a dilemmázás sem látszik rajta. A forgatókönyv író se volt kegyes hozzá, nem sok mondatot és jelenetet írt bele a filmbe, amiből kibontakozhatna, mit is gondol Kató. A filmben jelentős szerepet kapó Kulka János viszont remekel a szenvtelen gyáros szerepében.

Félvilág kritikaA Félvilágban nagyon izgalmas, hogy a történet pár nap eseményeit öleli, de a múlt végig a háttérben van. Rózsi, Elza és Max hármasa a régmúltban teljesen más „felállásban” élte az életét, a jelenre a szerepek kicserélődtek, de nem tűntek el. Elza lekicsinylően bánik a komornájával, de aztán kislányként bújik hozzá, ha éppen arra van kedve. (Az időnként felbukkanó homoerotikus szál viszont nem ad hozzá semmit a történethez, teljesen felesleges volt beemelni.) Max meg sem köszöni, amikor Rózsi leveszi róla kabátját, de aztán, mint régi ismerőssel beszéli meg vele magánéletét. Ez a kettősség mindenképpen hozzáad a sejtelmes hangulathoz.

A nyitó jelenet, z fagyos Dunából kiemelt utazókosár, és a benne lévő holttest megadja az alaphangot a filmhez, komor és időnként egészen félelmetes tónusú jeleneteket látunk. A sötét hangulatot egyetlen momentum törte csak meg. Az egyik utolsó jelenetben közelről mutatták Rózsi kezét. Premier plánban láthattuk Gryllus Dorka frissen pedikűrözött körmeit. az éjjel-nappal szorgalmasan dolgozó komorna esetében megdöbbentő volt ez az ápoltság. Meglepő, hogy egy ennyire igényes film készítői ilyen részletekre nem figyeltek.

Szerintem: 

Szerző: Rácz Sarolta

Hazai bemutató: 2016. február 18.

Forrás és fotó: Company Hungary

 

Olvasd el ezeket is!

A te véleményed is számít!