Kapcsolat

Neked ajánljuk!

A dán lány kritika

Az légy, aki vagy!

A dán lány kritika
Nehéz volt belekezdenem ebbe a kritikába, mivel annyi minden kavargott a fejemben A dán lány megtekintése után. Amit mindenképpen le kell szögeznem, hogy ez egy magával ragadó és csodálatos alkotás a bátorságról, az elfogadásról és a feltétel nélküli szeretet mindent áthidaló erejéről. A témája miatt valószínűleg nem lesz közönségfilm, és nem fog kasszát robbantani, de aki megnézi az nem fog csalódni, mivel egy igényes, régivágású drámát fog kapni, ahol a „dráma” szó nem csak egy jelző, hanem tényleg átjárja az egész filmet.

A dán lány kritikaA David Ebershoff könyve alapján készült filmet, két művész, Einar Wegener – később Lili Elbe – és Gerda Wegener élete ihlette. Einar és Gerda házasságának és művészetének történetén keresztül tanúi lehetünk annak, ahogy Lili férfiból nővé változik. Eleinte boldog, harmonikus házasságban élnek, de egy „véletlen” folytán mindez változni kezd. Gerdának gyorsan be kell fejeznie egy portrét, ezért megkéri a férjét, hogy öltözzön nőnek és legyen a modellje. Az élmény sorsfordító erejű, Einar rájön, hogy Liliként tudja kifejeznie valódi énjét, és elkezd nőként élni.

A dén lány kritikaA sztorit olvasva olyan érzésünk támadhat, hogy ez egy díjvadász film, ami részben igaz is, mivel felépítésében és stílusában nagyon hasonlít A mindenség elmélete című alkotásra. Klasszikus, régimódi filmdráma, ami a karakterekre épít és a főhősök lelkében dúló folyamatok minél érzelemdúsabb bemutatására. Mindehhez párosul még egy remek forgatókönyv, és két nagyszerű színész, akik széltébe-hosszába betöltik az egész vásznat. Sok külföldi cikkben lehetett olvasni, hogy Tom Hooper nem volt elég bevállalós a témát illetően, és emiatt kapott rosszabb értékelést a kritikusoktól. Ez természetesen igaz is, de éppen emiatt a visszafogottság miatt lett egy szép és értékes film. A dán lányban nem a polgárpukkasztás a cél, persze vannak benne úgymond „pikáns” részek, de ezek egyszer sem lépik át a jóízlés határát, nem válik öncélúvá, hanem szerves részét képezi annak a lelki folyamatnak amin Einar keresztülmegy, hogy végül Lilivé válhasson.

A dán lány kritikaSok film készült már a transzgender témában (Fiúk nem sírnak, Síró játék, Reggeli a Plutón), de ez az első alkotás, ami ennyire finoman, átérezhetően mutatja be nem csak az átalakulást, hanem hogy egy másik ember – jelen esetben a feleség – mit él át mikor szembesül a visszafordíthatatlannal. Elsőként jön a sokk, utána a tagadás, aztán önmaga hibáztatása végül az elfogadás, és ami ebben a történetben a különleges, hogy a feleség nem egyszerűen megbékél a helyzettel, hanem teljes emberként a „férje” mellett áll, és támasza lesz a legnehezebb időkben is. Még úgy is, hogy tudja, a műtétek után valószínűleg elválnak útjaik, és talán soha többé nem látják egymást. Gyönyörűen, és szívszorítóan van bemutatva mit is jelent az a fogalom, hogy feltétel nélküli szeretet és odaadás, hogy valakit nem azért szeretünk, mert szép és okos, vagy más jó tulajdonságai miatt, hanem egyszerűen csak saját maga miatt, még akkor is, ha majd belepusztulunk, és körülöttünk romba dől minden.

A dán lány kritikaTermészetesen, Einar nem szándékosan dönti romba ezt a szép „mesevilágot”, hanem azért, mert nem bírja már tovább egy férfi szerepét játszani. Nagyon jól van bemutatva, hogy az önmagával való meghasonulás, hogy kezdi beteggé tenni testileg és lelkileg is. Ami viszont lélegzetelállító, ahogy az átalakulást bemutatja a film. Einar férfiként nem mondható átlagon felülinek, inkább olyan, mint egy szürke kisegér, elbújik a tömegben, hogy ne vegye észre senki, viszont mikor először látjuk női ruhában Liliként az valami bámulatos. Olyan, mint mikor a hernyó leveti a gubóját és egy gyönyörű pillangó lesz belőle, mindig is ott volt csak valami elfedte. Ahogy a játékidő halad előre, már szinte el is felejtjük, hogy Lili valójában egy „férfi”, csak akkor szembesülünk vele néha mikor leveszi parókáját és lemossa a sminkjét, és ilyenkor annyira éles a kontraszt, hogy az megdöbbentően hat. Einar/Lili karakterének bemutatása mesterien el van találva, képesek vagyunk együtt érezni vele, drukkolunk neki vagy éppen sajnáljuk, de egyszer sem vált ki viszolygást, egy szerethető karakter.

A dán lány kritikaÍgy a cikk vége felé ildomos lenne már a színészekről is szót ejtenem, akik szerethetővé, drámaivá és tartalmassá teszik ezt a filmet. Alicia Vikander és Eddie Redmayne életük eddigi legjobb alakítását nyújtják. Vikander nevére az Ex Machina című sci-fiben figyeltem fel először, ahol annyira szuggesztíven alakította a ráosztott android szerepét, hogy teljesen el voltam varázsolva. A dán lányban ismét új oldaláról mutatkozott meg, színészi játéka annyira mély, és az érzelmek annyira gazdag skáláját mutatja meg, hogy szinte belehal a szerepbe. Az Oscar mezőnyben teljesen igazságtalanul csak a női mellékszereplő kategóriában jelölték, pedig alakítása megérdemelt volna egy főszereplő jelölést.

A dán lány kritikaFilmbeli partnere Eddie Redmayne viszont megkapta a legjobb férfi főszereplő jelölést, nem érdemtelemül. Aki emlékszik a tavalyi alakítására A mindenség elméletében, és azt hitte ennél jobbat már úgy sem tud (beleértve magamat is) az nagyon meg fog lepődni. Ahogy megformálja Lilit az valami elképesztően hiteles, körbelengi egyfajta finom báj. Nem tűnik modorosnak, erőltetettnek, hanem tényleg olyan mintha egy nőt látnánk, a mozdulatai az arckifejezése egyszerűen tökéletes, és ami nekem még nagyon tetszett, hogy nem beszél affektálva, hanem a saját hangját „használja”. Lassan már ki kell találnunk valami új szót vagy gyűjtőfogalmat a „Redmayne jelenségre”, mivel színészi játéka annyira alázatos, briliáns, lélegzetelállító , hogy egyszerűen már a szavakat sem találom. 🙂  Én azt mondom adjuk az arany szobrocskát neki!

Elsősorban azoknak fog nagyon tetszeni ez a film, akik szeretik az érzelmes, és szép visszafogott drámákat. Akit a téma nem is vonz annyira, annak is érdemes egy próbát tenni az alkotással, ha más miatt nem, akkor a lenyűgöző színészi alakítások miatt, mert ritkán látni színészpárost akik ennyire jól együtt tudnak működni a vásznon.

Szerintem: 

Szerző: Illés Heni

Hazai bemutató: 2015. január 28.

Forrás és fotó: UIP-Duna Film




Olvasd el ezeket is!

1 Comment on A dán lány kritika

  1. Ez a kritika végre nem húzza le ezt a filmet, ami szerintem minden idők legjobb filmje! A színészek alakítása zseniális. Én korábban nem láttam még transgender témájú filmet, ez az első, de sok sok kritikával ellentétben engem magával ragadott a történet(film) illetve a valódi történet is, ami mögötte van. De azt le kell szögeznem, hogy egyet értek azzal amit a cikk írója állít: “viszolygást nem vált ki az emberből Lili karaktere”. Személy szerint sajnáltam Lilit benne, mert olyan időszakban élt, ahol betegnek vélték. Erőt sugároz a kitartása, hogy apránként levetkőzze férfi énjét, bár az egészben a feleség kitartása a valóban bámulatos. Minden ember szeretne egy ilyen társat. Nem lehetett könnyű szembesülni a ténnyel 1920 as években, milyen félelmet élhetett át…

A te véleményed is számít!

%d blogger ezt szereti: