Kapcsolat

Neked ajánljuk!

Steve Jobs kritika

Az Alma nem esik messze a fájától

Steve Jobs kritika
A Gettómilliomosért Oscart kapott Danny Boyle nagyszerű rendezésében és Aaron Sorkin (Social Network – A Közösségi háló, Pénzcsináló, Híradósok) forgatókönyvíró legújabb gyöngyszemében valódi sztárparádénak lehetünk szem és fültanúi, azonban ez csak az egyik érv a sok közül, amiért a Steve Jobs életének kiragadott kulcsmomentumait feldolgozó filmet nem csak kockáknak javasolnám megtekintésre. Bár tény, a valós eseményeket feldolgozó történet nem éppen tekinthető könnyed délutáni kikapcsolódásnak, mivel a 123 percbe tömörített csonka életrajzi drámában csak úgy röpködnek az információk, akár a száloptikában a fénysugár. Azonban a vetítés végére még a Steve Jobs életét és munkásságát csak felületesen ismerők számára is egyértelművé válik a felismerés, hogy életműve valóban és elismerten kiemelkedő jelentőséggel bír a számítástechnika történetében. Összességében pedig elmondható, hogy mindezt egy rendkívül igényes, szórakoztató, lényeget megragadó és szókimondó jellemrajz keretében sikerült vászonra vinni az alkotóknak, többek közt ennek is köszönhetően értékelhető az eddigi idei felhozatal kétségkívül egyik legfigyelemreméltóbb filmes alkotásaként.

Steve Jobs kritikaA három felvonásos életrajzi film cselekménye a három fő termékbemutató köré csoportosul, melyek mindegyikén a Steve életében meghatározó szerepet betöltő emberek; családtagok, barátok, kollégák, sajtósok futkosnak fel alá a vásznon, élethűen tükrözve a kulcsszereplő emberi kapcsolatainak kuszaságát és jellemének komplexitását. Az első jelenetben 1984-ben járunk, a Macintosh termékbemutatóján, amikor is már túl vagyunk az Apple cég alapításán, valamint a kezdeti sikereket hozó Apple I és Apple II-n, melyek közül az utóbbi Steve Wozniak (Seth RoganAz interjú, Zöld darázs) elektromérnöknek, Jobs barátjának és tervezőtársának a vesszőparipája lesz kettejük ellentmondásokkal teli, ám produktívnak mondható kapcsolatában. Hamar kiderül, hogy az új termék jócskán felül van árazva, és a Jobs által végsőkig támogatott zárt rendszer -elvnek sem volt túl kedvező a fogadtatása. A zárt rendszer vs. nyitott konstrukció dilemma valójában a számítástechnika egyik nagyon érdekes, talán laikusok által is könnyen interpretálható alaptézise; mindkettőnek van hátránya és előnye attól függően, hogy milyen szempontok a mérvadóak. Mindenesetre már az első felvonásban kiderül, hogy a speciális eszközigény a szétszereléshez egy tudatos, stratégiai döntés része, mely Jobs fixaideájaként nem éppen nevezhető felhasználóbarátnak.

Steve Jobs kritikaAz előbbiek, valamint a gép magas ára is paradoxont mutatnak összevetve azzal a jelenettel, melyben a fiatal Jobs éppen a John Sculley-t alakító Jeff Daniels-t (Dumb és dumber, Looper, Mentőexpedíció) csábítja át a Pepsi éléről saját cégéhez, s melynek során a számítógépek mindenki számára elérhetővé tételéről vizionál oly lelkesen. A McIntosh bukás lett, melyet újabb bukás követett a Kocka bemutatója után. Mindkét bemutató során feltűnik a múltbeli hippiszerető, akitől Jobs ekkor még általa megtagadott lánya, Lisa született. Bár a 70-es években az Apple III bukását követően fejlesztett új gép neve Lisa lett, Jobs inkább felbérel egy marketinges csapatot, hogy megalkossák a  Local Integrated System Architecture elnevezést, így tagadva meg maga és a külvilág előtt saját lányát. E mögött a sokak által jellembeli kicsinyességnek tartott tény mögött azonban sokkal inkább az őt lányával zsaroló, és ez által felette morálisan megkérdőjelezhető módon kontrollt gyakoroló anya személye elleni tiltakozás sejthető.

Steve Jobs kritikaSteve Jobs személyiségének árnyaltságát, elméjének komplex nagyságát rendkívül érzékletesen, hitelesen jeleníti meg Michael Fassbender (Prometheus, X-men, A jogász, Macbeth), akinek tekintete égető sugárzását a barna kontaktlencsék talán csak fokozzák a vásznon. A Joanna Hoffmann-t alakító Kate Winslettel (Titanic, Egy makulátlan elme örök ragyogása) alkotott párosuk a siker tökéletesen egyedi, jól megválasztott receptje, melynek köszönhetően végig úgy érzi a néző, mint ha egy családi dráma jeleneteinek lehetne tanúja. Joanna egy bemutató során Steve „munkahelyi feleségének” titulálja magát, mely sokat elárul a kettőjük közötti kapcsolatról, azonban ezt az információt mesterien finomítják Steve kérdésével, mellyel nemes egyszerűséggel arról érdeklődik Joannától, hogy miért nem „mélyítették el” a kapcsolatukat soha. Valójában a napnál is világosabb, hogy sokkal többről van itt szó, mint egyszerű munkakapcsolatról. Amennyiben hihetünk a filmben felvázolt történetnek, Joanna volt Steve jobbik fele, egyben villámhárítója a külvilág felé és talán az egyetlen, aki ismerte Steve igazi arcát.

Steve Jobs kritikaA harmadik felvonásban 1998-at írunk, amikor is a Macintosh és a Cube bukása után a főszereplőt már a hatalmi harcokat követő rehabilitálása után újból az Apple élén láthatjuk viszont, az Imac bemutatóján, melyből hamar kiderül, hogy az új, továbbfejlesztett konstrukcióval analóg módon gyakorlatilag főhősünk is kicserélődött. Ezt tükrözik a lányával való viszonyában – Joanna unszolására – kifejtett törekvései, valamint a termék sokat ígérő innovatív, transzparens designja is, mely egyfajta látens kompromisszumkészségről tesz tanúbizonyságot.

A lényeg azonban marad a régi; Jobs továbbra is megtartotta minőséget mindenek fölé helyező koncepcióját, valamint a zárt rendszer elve melletti kitartását, azonban jelleme letisztul, kiforrottabbá válik végül. Mindennek ellenére is érezhető, hogy csak a felszín mögé nyerhetünk bepillantást, hogy igazából mi van belül – nos, ahhoz nemes egyszerűséggel hozzáférés megtagadva.

Szerintem: 

Szerző: Kolozsvári Flóra

Hazai bemutató: 2015. január 14.

Forrás és fotó: UIP-Duna Film





Olvasd el ezeket is!

1 Comment on Steve Jobs kritika

  1. Sajnos ennyire unalmas filmet rég láttam már…

A te véleményed is számít!

%d blogger ezt szereti: