Kapcsolat

Neked ajánljuk!

2015 legjobb filmjei – 2. rész

Összeállításunk második részében kiderül, hogy melyek azok a filmek, amit a leges-legjobbaknak ítéltünk meg. Reméljük azért tudunk néhány meglepetést is okozni, és ha esetleg nem láttattok néhány filmet a listánkból, talán most kedvet kaptok, hogy megnézzétek őket. A lista aljára pörgetni nem ér, hogy előbb meg tudjátok ki végzett az első helyen! 😀

15, Birdman

Birdman_online_final_16A hosszú snittek mestere most egy egész filmhosszra szóló, egyetlen (vagyis inkább annak tűnő) vágással sokkolja a nézőt, és helyez be a történések kellős közepébe. Inárritu a hagyományos rendezői metódusoktól eltérő, újító szellemű és merész művész. Döbbenetes erejű filmjei az őszinteségnek, a realitásból sokszor szinte szuperrealitásba átbillenő pillanatoknak köszönhetik a sikerüket. A Birdman-nel Inárritu felkerült a legnagyobb és legjobb rendezők sorába. Szatírájával pedig egy olyan kultikus legenda született, melyet tanítani fognak minden jobb kommunikációs, filmes és esztéta szakon.

14. Liza, a rókatündér

Lizaroka_plakatIgazi filmcsemege született, egy unikum a kortárs magyar filmművészet terén, nem mellesleg hiánypótló darab. Szellemes és abszurd történet, egy szeretetreméltó főhős, egy felejthetetlen képi világ, nosztalgikus zene, pontosan eltalált karakterek. Mindezek pompás elegye teszi lehetővé, hogy mosollyal az arcunkon és melegséggel a szívünkben álljunk fel a székből a vége főcím után, miközben még a fülünkben csengenek a slágergyanús dallamok a múlt évszázadból. Ujj Mészáros Károly rendező nevét innentől kezdve pedig nagyon jegyezzük meg. A Liza, a rókatündér egyszerűen bájos és szeretetreméltó film. Rendkívüli módon hat az érzelmekre, és legfőképpen a romantikus énünkre apellál, de minden egyéb zsáner iránt érdeklődők is megtalálják benne a kedvükre valót. Precízen adagolt komédia, helyzet és jellemkomikum, lelki azonosulásra késztető szerelmi szál, illetve musicalekbe illő jelenetek garantálják a valóban felhőtlen szórakozást.

13. Valami követ

Valami követ jelenetfotóA film alapötlete, miszerint egy szexuális úton terjedő átok üldözi az áldozatokat, meglehetősen új, és bármennyire is baromságnak hangzik elsőre, a megvalósítása már kifejezetten hátborzongató. Ahogyan az is, hogy az „átok” mindig alakot változtat, ami által a szereplők folyamatosan paranoiában élnek. Ebbe többféle metaforát bele lehet beszélni, ami ugyan növeli a film presztízsértékét, de meglátásom szerint önmagában is élvezhető a végeredmény. Nagyon ritka, amikor egy hozzám hasonló „horrorveteránnak” megugrik a pulzusa egy-egy újabb horror láttán, de ennek sikerült. A zenéje meg egyszerűen zseniális, ahogy a kissé nyomasztó befejezése is.

12. Büszkeség és bányászélet

buszkeseg_es_banyaszelet_plakatNyolcvanas években Angliában nem volt könnyű a helyzet. Falkland-szigeteki háború, gazdasági válság, Vaslady. Csupa hálás filmtéma, csupa komoly társadalmi helyzet. 1984 beütött a szénbányászok sztrájkja. De a nagyvárosban lakókat nem igazán érdekli a vidéki bányászok sorsa, így nem várható gyors megoldás. Mark (Ben Schnetzer) gyakorló meleg és melegjogi aktivista azonban meglátja a sorsok közti kapcsot. Mindkét tábor, melegek és bányászok, azonos ellenséggel, a hatalom megnemértésével és közönyével, a rendőrség gyakran erőszakos fellépésével, és a kiszolgáltatottsággal küzdenek. De mivel most a bányászoknak rosszabb a helyzete, elhatározza, hogy kiáll mellettük és a maga szerény, de bátor módján segít nekik. Megalapítja a Leszbikusok és Melegek a Bányászokért szervezetet, és adományokat gyűjt a rászorulóknak. De a walesi bányászok egyszerű ámde nyakas emberek, így az “együttműködés” nem megy simán. Ha valaki attól tart, hogy egy meleg propagandafilm, akkor megnyugodhat. Nem erőltetett, csak bemutat, nem sujkol, csak éreztet. Ellenben a párbeszédre és a megértésre, elfogadásra bíztat, legyen szó melegről, bányászról vagy bármilyen, éppen nehéz helyzetben lévő csoportról, kisebbségről. Sajátos angol humort sem nélkülöző történelmi film az összefogásról és az elfogadásról akár a mindenkori hatalom ellenében is.

11. Whiplash

Whiplash_online_16Zenészekről szóló alkotásnál nagyon fontos, milyen dalokat hallhatunk. Ezt a hozzáértők majd megfelelően kielemzik, de nekem tesztet, és teljesen hitelesnek hat. Teller valóban maga dobolt az egész filmben, igaz nem ma kezdte a zenélést. Szemérmetlenül látható a szándék, de Damien Chazelle rendező (és egyben író is) nem esik ki a szerepéből, és remek érzékkel irányítja színészeit. Tudja, mit akar, és el is éri. Sikerül egy sablonos történetből egy igazán személyes, egyben erős filmet varázsolni. Ajánljuk bárkinek, aki egy kicsit is szereti a zenét, de ezek után a többiek is egy kicsit más szemmel néznek majd a dobosokra, vagy bármilyen zenészre.

10. Hétköznapi vámpírok

vámpír2Nem tudjuk eléggé kihangsúlyozni, mennyire nem szabad kihagyni ezt a filmet. Ez egy mérföldkő, egy zseniálisan eredeti darab, egy etalon, amely ikonikus alapmű lesz az utókor számára. Felejtsd el, amit eddig a vámpírokról tanultál! Ebben a fergeteges komédiában átértékelődik mindaz, amit a fent említett kultúrkörből magadra szedtél: totálisan más értelmet nyer a napfény, fakaró és kereszt, levitáció és bűvölés fogalma. Szem nem marad szárazon, rekeszizom nem marad görcs nélkül – persze a röhögéstől. Minket nehéz elbűvölni vígjáték kategóriában, ám a Hétköznapi vámpíroknak ez maradéktalanul sikerült.

9. Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni

Én, Earl és a csaj, aki meg fog halniSokakban – köztük bennünk is – felmerült a kérdés, hogy vajon ez a film lesz-e az idei év Csillagainkban a hibája. A válasz nem. Valami sokkal jobbat láthatunk. A Jesse Andrews azonos című könyvének adaptációjából készült Én, Earl és a csaj, aki meg fog halni számomra az év eddig legjobb indie dramedyje, mely a Sundance Filmfesztiválon nem csak a közönségdíjat, hanem a zsűri nagydíját is elnyerte. A történet nem egy sablonos hollywoodi tini dráma. A filmen egyaránt lehet sírni és nevetni, van egy kedvesen melankolikus hangulata. Mindent elmond, hogy az utolsó képkocka után másodpercekig senki sem mozdult a teremben. Mindenkinek, nemtől-kortól függetlenül csak ajánlani tudjuk.

8. Mentőexpedíció

Mentőexpedíció jelenetfotóA Marsi legnagyobb erőssége kétségkívül az optimista – néhol már-már feel-good – hangulat, ami az egész alkotást körbelengi. Ez nem egy újabb Gravitáció, úgyhogy ne számítson senki kemény drámára, nem kell majd a százas zsepicsomag sem, mint az Interstellar-nál. Ezután a sci-fi után egy szívmelengető, kellemes érzéssel fogunk felállni a moziszékünkből, mert mindig jó látni egy olyan „hőst”, aki megküzd a „természet” erőivel és végül ő kerül ki győztesen. Nagyon kellett már ez a lelkünknek, hogy egy fantasztikus film ne letaszítson, hanem felemeljen Minket.

7. Saul fia

saul_fia_mozinet_02Nemes Jeles László filmje olyan nemzetközi diadalutat járt be, ami eddig nagyon kevés hazai alkotásnak sikerült. A Cannes-ban elért siker után komoly esélyekkel indul a Golden Globe és az Oscar díjra, és ha hihetünk a híradásoknak, telt házzal vetítik szerte a világon. A siker nem véletlen és nem érdemtelen. A végletekig felkavaró alkotást nézve a zsigereinkben érezhetjük mindazt a borzalom és embertelenség, amit Auschwitz jelentett.

6. Sicario

Sicario jelenetfotó 2Drog. Mindenki tudja (vagy azt hiszi, hogy tudja) ez a szó mit jelent. De mindenkinek mást. A nincstelen parasztnak Kolumbiában és Afganisztánban a megélhetést, a használónak a lazítást, a bulizást vagy magát az életet, a kereskedőknek pénzt, a drogbáróknak a szinte korlátlan hatalmat, az USA-nak pedig egy vég nélküli és megnyerhetetlen háborút. Hogy ennek a háborúnak van-e értelme az a kezdetektől fogva vita tárgya, de áldozatai biztosan vannak, minden oldalon egyaránt. Nem hittem, hogy a Traffic után még lehet újat mondani a témában, Denis Villeneuve rendező minden esetre megpróbálta. Komoly film egy igen komoly témáról, biztoskezű alkotóktól. Realista megjelenítés képben, szóban és főleg hangulatban egyaránt. Happy endre ne számítsunk, ez nem egy ilyen film. Ajánlani csakis felnőtteknek tudjuk. Nem a brutalitása miatt – noha abban sem szűkölködik -, hanem a témája miatt. Fiatalabb nézők egyszerűen nem tudják teljes egészében befogadni és megérteni a látottakat. Aki viszont egy kiérlelt akció-thrillerre vágyik, ne habozzon!

5. Agymanók

agymanók jelenetfotó1Az Agymanók főhőse, a tizenegy éves Riley megéli addigi életének első komoly válsághelyzetét, de a néző nem csupán „kívülről” szemlélheti az eseményeket, hanem azt is láthatjuk, mi történik a kislány elméjében.  Az Agymanók című animációs film mind a látvány, a történet – és a jellemábrázolás terén jeleskedik. Számunkra ez volt az év egyik meglepetése, mivel olyan katarzist képes kiváltani a nézőből, amire ritkán van példa. A film első felében rengetege nevettünk, míg a vége felé előkerültek a zsebkendők, és a nézőközönség nagy része fátyolos, de mégis elégedett tekintettel hagyta el a mozit.

4. Victoria

Victoria jelenetfotóEgészen különleges film a Victoria. Nem csak azon technikai kivitelezésében, hogy a 138 percnyi játékidőt vágás nélkül, egyetlen snittel (!) sikerült felvenni, hanem mert képes valóban magával ragadnia a nézőt. Míg a Szerelemnél az emocionális hitelességet hiányoltam, itt erről nem, hogy szó sincs, de még túl is szárnyalja az ember alapvető elvárásait. Olyan, mintha egy narráció nélküli dokumentumfilmet néznénk, elsősorban köszönhetően a – magától értetődően – szubjektív kamerakezelésnek. Másodsorban viszont a szereplők el tudják hitetni velünk azt, hogy igazi, létező emberek, olyan karakterek, akiket mi is ismerhetünk. Minden kis apró hibája ellenére ez egy zseniális alkotás, mert képes magába szippantania a nézőt, amire azért manapság (sajnos) ritkán van példa.

3. Star Wars – Az ébredő erő

Az ébredő erő jelenetfotó 3Végre ez az, az igazi filmélmény, amikor teljesen át tudod magad adni a mű élvezetének. A végére ugyan sok kérdés maradt fenn, ami rendben is van, hiszen már az elején tudni lehetett, hogy a Disney egy új trilógiában gondolkodik. Az irány jó, most már csak annyi a kívánságom, hogy a következő részben hagyják el a biztonságos komfortzónát és próbáljanak valami Birodalom visszavághoz hasonlóan elrugaszkodott történetet összerakni.Az olvasónak meg azt tanácsolom, hogy minél hamarabb nézze meg, és ha van rá keret, akkor 3D-ben.

2. Mad Max – A harag útja

MadMax_jelenetfoto (34)Felsőfokú jelzők garmadája sem képes visszaadni azt az erőt, mozgalmasságot, és látványvilágot ami a szemünk elé tárul. A felismerhetetlenségig átépített, még brutalitásukban is gyönyörű autók, a hihetetlen kaszkadőrmutatványok, és a minimális CGI használat nagyon életszerűvé teszi a filmet. Ami a The Raid volt a verekedős filmeknek, az a Mad Max 4 az autós üldözéseknek. Semmi kamu, csak briliáns munka, ami után már semmi sem lesz (lehet) a régi. Új sztenderd született, egy másik minőségi kategória. Évtizedenként jó ha egy ilyen mérföldkő akad, meg kel becsülni őket.

1. Ex Machina

Ex-Machina-A1A mesterséges intelligencia témakörét feldolgozták már számtalanszor a filmkészítők (Chappie, Szárnyas fejvadász, A.I. – Mesterséges értelem, Battlestar Galactica), de ilyen formában még sohasem láthattuk. Az Alex Garland által megálmodott android nem hasonlít egyik robotra sem, amit eddig filmben ábrázoltak. Igazából az Ex Machina nem hasonlít egyetlen sci-fi-re sem amit idáig láthattunk. Sőt! Továbbmegyünk, ez az alkotás egy mérföldkő a tudományos-fantasztikus filmek között. Az Ex Machina nagyon sok kérdést tesz fel, de kevésre ad választ, ami nem baj, mert így lehetőséget kapunk egy kis agytornára. Alex Garland tiszteli annyira nézőt, hogy nem rágja a szájába a mondanivalót, hanem hagyja, hogy egyre mélyebbre és mélyebbre süllyedjünk nyugtalanító víziójában. Remek sci-fi és egyben briliáns pszicho-thriller is, amely egy emlékezetes, már-már Kubrick-ot idéző fináléban teljesedik ki.

Forrás és fotó: InterCom, Vertigo Média, Forum Hungary, Freeman, Mozinet, Cinetel



Olvasd el ezeket is!

A te véleményed is számít!