Kapcsolat

Neked ajánljuk!

A lecke kritika

A lecke cover
Mindenki azt gondolja magáról, hogy cselekedetei és döntései során figyelembe vesz bizonyos erkölcsi elveket is. Persze vannak, akik ezt csak hinni szeretnék magukról, de mások nagyon szilárdan és szigorúan ragaszkodnak olyan értékekhez, mint a becsület, az igazságosság vagy mások tisztelete. De mi történik egy ilyen magasra tett erkölcsi mérce szerint élő személlyel egy olyan társadalomban, ami nem erkölcsös. Vagyis a gyakorlatban nem működnek ezek az elvek. Ilyen esetben lehetséges hűnek maradni a saját magunknak felállított mértékhez? És ha valaki nem erkölcsös, abban az esetben maga a személyében hibás, vagy a rendszer áldozatának tekinthető? József Attila sokat idézett verse („Mért legyek én tisztességes? Kiterítenek úgyis!/ Mért ne legyek tisztességes! Kiterítenek úgyis. ”) pedig csak akkor működik, ha az embernek nincs családja, hiszen akinek kisgyerekről kell gondoskodnia, az nem engedheti meg magának, hogy mindent félredobva feláldozza önmagát az erkölcs oltárán. Ilyenfajta kérdések és gondolatok jutnak a néző eszébe Petar Valchanov és Kristina Grozeva A lecke címet viselő filmjének kapcsán.

A lecke jelenetfotóAz alkotás főhőse Nadezhda (Margita Gosheva) egy vidéki kisváros iskolájában angoltanárnőként dolgozik. Egy nap egyik kiskamasz tanítványát meglopja valaki – vélhetőleg az egyik osztálytársa. A tanárnő igazságérzete úgy diktálja, hogy ki kell deríteni a tolvaj kilétét, ezért nyomozásba fog. A történet ebben a szálában ő az, aki keresi azt, aki az erkölcsi mérce ellen vétett, vagyis mint az „igazság letéteményese” lép fel. De közben megindul a történetnek egy másik szála, a fiatal tanárnő magánéletének eseményei, ami során átértékelődik benne sok gondolat a bűnnel és a morális igazságokkal kapcsolatban. Nadezhda ugyanis nagyon nehéz körülmények között él. Otthona egy kis falu, kertes házukra hitelt vettek fel, amit csak és kizárólag az ő fizetéséből törlesztenek. A férjnek ugyanis láthatólag nincs munkája, és négy éves kislányukat is el kell tartani. Ezért a tanárnő esténként fordítással egészíti ki jövedelmét. (A magyar nézőnek is ismerős lehet ez a szituáció, nemcsak a bolgárnak. Nadezdha a nyelvtudása miatt még jó helyzetben is van, nem mint például az a gyermekvédelemben dolgozó, szociális munkás ismerősöm, aki takarítással egészíti ki jövedelmét, hogy ki tudja fizetni a villanyszámlát.) De kiderül, hogy a férj inkább italra költötte a részletekre szánt összegeket. Megjelennek a bank szolgálatában álló végrehajtók, és közlik, hogy három nap áll a rendelkezésükre, hogy törlesszék az összeget. Ha ez nem történik meg, akkor elárverezik a házat a fejük felől. Nadezhda pedig minden erejét és küzdeni akarását összeszedve megindul, hogy előkerítse a pénzt. De rájön, ahhoz hogy családját, kislányát biztonságba tudja, fel kell rúgni korábban megkérdőjelezhetetlennek tartott elveket.

A film főhőse egyértelműen a tanárnő. Szinte végig őt mutatják, minden jelenetben szerepel. Ő az, aki küzd, és minden követ megmozgat. A klasszikusnak mondott nemi szerepek teljesen kicserélődtek közte és férje között. Beszédes, hogy ha mennek valahova, a nő vezeti az autót. Az alkoholista férj ebben a történetben nem agresszív a családjával, nem kell tőle félni. Sőt nagyon szerető apa, akiért a kislány rajong. Róla nem derül ki, hogy miért kezdett el inni, hogyan csúszott le. Talán ez nem is lényeges, mert a néző érzi a legfontosabbat. A férfi élete valahol kisiklott, valamikor elbocsáthatták, vagy tönkre ment a cég, ahol dolgozott és akárhogy keresett nem kapott újra munkát. Egy idő után „feladta”, már nem is próbál megfelelni a normáknak. Otthon iszik, és amikor megjelennek a végrehajtók, akkor káromkodva dobná ki őket, míg a feleség az „intelligens párbeszéd” pártján van. Azokban a jelenetekben, amikor Nadezdha mindenféle tiszteletet mellőzve rámordul a férje, a néző nem tudja, kinek a pártjára álljon. Hiszen mégse lehet valakivel így beszélni, de közben mi is átérezzük a feleség ingerültségét és türelmetlenségét a tehetetlen, szinte koloncként viselkedő férj iránt.

A lecke jelenetfotó 2A lecke nagyon erős társadalomkritikát fogalmaz meg. A bank bürokratikus szabályai miatt kerülnek bajba, amúgy becsületes emberek. A jogszabályok értelmébe egy cég vezetője csődöt jelent, és ezek után csak széttárja a kezét azok felé, akik neki dolgoztak, hogy „sajnálom, nem fizetlek ki titeket”. A bűnözők is sok mindent megengedhetnek maguknak, ha jó barátságban vannak a rendőrökkel. De közben végig érezzük, hogy magát a rendszert működtető, abban „fogaskerekekként” funkcionáló emberek nem rosszak. Sőt a végrehajtót kísérő rendőr kedvesen hintáztatja a kislányt, a végrehajtó külön figyelmezteti a családot, amikor arra van szükség és a banki ügyfélszolgálatosok is beengedik zárás után a tanárnőt, hiszen látják, hogy bajban van. De közben a tanárnőnek mégiscsak meg kell tapasztalnia, hogy milyen kegyetlen és embertelen tud lenni a világ úgy, hogy ő semmifajta morális szabályt nem sértett meg. A rendezők külön érdeme, hogy a kegyetlen valóság bemutatás egy percre sem csak át hatásvadász keménykedésbe. Lehet nehézsúlyú bűnözőket ábrázolni folyamatos ocsmány káromkodás és agresszív gesztusok nélkül. (Itt megjegyzem, hogy a Nadezdha gyerekét alakító tündérien bájos, négy éves kislányt sem használták fel semmiféle érzelgős, vagy giccsbe hajló jelenetre.)

A lecke egy kifejezetten lassú film. Lassan történik minden, sok jelenetben beszéd nélkül láthatjuk a főhősnőt. Apró gesztusaiból, cselekedeteiből következtethetünk a benne dúló viharokra. Ezek a jelenetek mesterien vannak ábrázolva. És az is mesteri, hogy a film utolsó harmadában, minden vontatottsága ellenére a székünk karfáját szorítjuk az izgalomtól, hogy sikerül-e a tanárnőnek előkeríteni a szükséges összeget. A filmben semmi nincs benne, ami egy akciófilmben kötelezően benne kéne, hogy legyen, mégis ugyanúgy növekszik az adrenalin a nézőben az események előrehaladtával. És közben még azt is érzi, hogy mindez akár róla is szólhatna.

Szerintem: 

Szerző: Rácz Sarolta

Hazai bemutató: 2015. november 5.

Forrás és fotó: Mozinet

Nézd meg a film teljes adatlapját a Magyar Film Adatbázis oldalán!




Olvasd el ezeket is!

A te véleményed is számít!