Kapcsolat

Neked ajánljuk!

Víkend kritika

A magyar thriller zsáner megújulása

Víkend cover
Mesterien fenntartott suspense jelenetek, professzionálisan pompás fényképezés, frappánsan eltalált karakterek, többszörös csavarok és végre! reális szövegkörnyezetek – mindez masszívan jellemző az új magyar film-noire krimire, mely megújítja a thriller itthoni zsánerét: Víkend, amin mindenkinek érdemes résztvennie.

Víkend jelenetfotóAz első feszült pillanatokban eldől az, hogy a film legnagyobb erényei közé tartozik a hiteles ábrázolásmód. A korrupcióval teli alapszituáció fenntartások nélkül hihető, és még hihetőbbé teszik a tenyérbemászóan negatív és életszerű jellemek. Adott egy taszítóan törekvő, mindenkin átgázoló ügyvédnő, Márta (Gryllus Dorka). Ő és a tutyimutyi férje, László (Simon Kornél) vadászatra indulnak a vadregényes Erdélybe. Ott várja őket István (Lengyel Tamás), aki gátlástalan milliomos építési vállalkozó. Éppen túl vannak egy sikeres peren, melyet első fokon megnyertek, a konkurencia nemtetszését kiváltva. A félelmetesen gyönyörű Kárpátok szcénájában felbukkan még egy pszichopata vadőr is, és még mielőtt elnyelné mindegyiküket a baljós rengeteg, bejön a képletbe még zsarolás, fenyegetés, megcsalás, gyilkosság, hatványozott etikai fertővel tálalva.

Víkend jelenetfotó 2Valami elképesztő profizmussal üti fel, fejti ki és tartja szinten a feszültség ívét Mátyássy Áron rendező, a film utolsó 10 percéig (oka van ennek a 10 percnek, később ezt is megindokoljuk). Az igen jól sikerült Átok című sorozatban már ízelítőt kaptunk ebből a vibrálóan nyomasztó érzésből. Nyilván jót tett a project-nek, hogy a forgatókönyvet is ő írta, tehát pontosan be lehetett kalibrálni, hogy egy dramaturgiai kibicsaklás se legyen a nem is egyszerű történetvezetésben. Bonuszként kaptuk meg az egyszerűen tökéletes színészválasztást. Gryllus az Érzékek iskolája és a Dallas Pashamende óta nem volt ilyen jó. Erőfeszítés és hamis allűrök nélkül adja a lelketlen, egoista és agresszíven jellemtelen prókátort. Alakítása mentén egyetlen markáns érzelem erősödik meg a nézőben: ez a nő pusztulásra érett. A balek férjet, Lászlót játszó Simon Kornél nagyszerű bravúrja az a metódus, ahogy jelenetről jelenetre bontja ki az ellentmondásos, sötét titkokat rejtő karaktert, a „szemet szemért, fogat fogért” könyörtelen törvényei tükrében.

Víkend jelenetfotó 3A Víkendet kimagasló tehetséggel és kreativitással fényképezték. Győri Márk operatőr lenyűgöző képei nem csak asszisztálnak a történethez, hanem alátámasztják, megerősítik és megelőlegezik a különböző események bekövetkeztét. A helyszín minden egyes hálás adottságát kihasználva mesteri látványvilág tárul elénk a szélesvásznon. A vadregényes Kárpátok delejes atmoszféráját művészien integrálja a kamera a színészek (és a nézők) lelkiállapotába. A felejthetetlen operatőri munka, a színészek zsigeri alakítása, és a rendező koncepcionálisan felépített feszültségteremtése garantálják azt, hogy a Víkend az eddigi legremekebb magyar thriller. Kifogásolni – kissé szubjektíven – talán csak az utolsó 10 percet lehet. Mindenki saját habitusa szerint eldöntheti, hogy milyenek kellett volna a végkifejletnek lennie. Hibának felróni a befejezést azért nem lehet, mert a legutolsó csavarokig úgy tudta érezni a néző, hogy ennek a történetnek még számtalan módon van esélye lezáródni – maga a film egyébként kiált az alternatív záró jelenetekért. A Víkend bonuszként még olyan nemes konzekvenciákat is hordozhat magában, hogy milyen undorító a városi ember jelleme a vidékiéhez képest, és hogy az urbanizáció csak pusztulást hoz – erkölcsileg és fizikailag is – a tiszta és természeti népek életébe. Ám nem szükséges tanulságot sugallnia. Célja mindössze a szórakoztatás volt, miként azt Mátyássy Áron rendező leszögezte. És ennek a kritériumnak (is) tökéletesen megfelelt.

Szerintem: 

Szerző: Marity Mira

Hazai bemutató: 2015. szeptember 10.

Forrás és fotó: InterCom




Olvasd el ezeket is!

A te véleményed is számít!