Kapcsolat

Neked ajánljuk!

Omar kritika

film-omar-650
A közel-kelet mindig is bonyolult konfliktusokkal teli vidék volt, és az lesz a jövőben is. Vallási és politikai szembenállás országok, népek és kultúrák között egyaránt. Három vallás, tucatnyi ország, száznál is több népcsoport mind a maga igazát harsogja, hol békésen, hol erőszakkal. Igazságot tenni lehetetlen. Ám ami a legrosszabb, hogy mindig az egyszerű emberek szenvedik meg az ilyen konfliktust leginkább. Nem véletlenül lett eszményi alapanyag a filmeseknek.

omar2Omar (Adam Bakri) fiatal pék a Fal egyik oldalán, míg barátai és szerelme a másikon lakik. Minden alkalommal az életét (és a szabadságát) kockáztatja, amikor látogatóba indul. De érzéseinek, a szerelemnek és a hazaszeretetnek nem tud, és nem is akar megálljt parancsolni. Gyerekkoti barátaival Tarekkel (Eyad Hourani) és Amjaddal (Samet Bisharat), akik botcsinálta szabadságharcosok, éppen a nagy akcióra készülnek.  Közben Omar beleszeret Tarek kishugába, Nadiába (Lemm Lubany). Eljön az idő, egy éjszaka megölnek egy izraeli őrt. Azt hiszik alaposak voltak, de nem. Amikor Omar börtönbe kerül, igyekszik tartani magát, de túljárnak az eszén. Kap egy lehetőséget. Ha segít, nem bántják sem, őt sem a barátnőjét. Cserébe Tarek kell nekik. Érzi hogy nincs jó döntés, de igent mond. Elkezdődik egy veszélyekkel teli macska-egér játék, ahol már nem csak az ő, de a barátai élete is csak egy hajszálon függ. És tartótisztje, Rami (Waleed Zuaiter) igen elszánt. Közben Amjad is közel került Nadiához, Tarek pedig feljebb lépett az ellenállásban. Fenyegetés, tiltott románc, árulás, paranoia, ez lesz Omar osztályrésze, ki tudja meddig.

omar3Hany Abu-Assad nem kezdő a témában, eddigi öt rendezéséből (játékfilm) kettőt már jelöltek Oscar-díjra. Ez volt a második. Nemcsak rendezte, a forgatókönyv is az ő keze munkája. Nem vallott szégyent egyikkel sem. A történet valós helyzetre építkezik, az egyszerű emberek sorsán keresztül mutatja be, milyen az élet arrafelé. Ott ahol szinte bármit megtehet egy rendőr, ahol bármikor rajtad üthetnek, ahol teljesen megszokott, hogy Kalasnyikovval ülsz le meginni egy kávét. Ilyenkor kevés esélye van egy őszinte szerelemnek, vagy egy régi barátságnak. Ha már csak a túlélés a cél, akkor nehéz tekintettel lenni másokra. Omar azonban pontosan ezt igyekszik tenni, és így kerül egyre meredekebb szituációkba. Nem bíznak benne, és ő sem bízhat senkiben. Nincs jó lehetősége, csak kevésbé rossz. Pedig még előtte volt az egész élet.

A film nem az akciókra helyezi a hangsúlyt, azokból csak annyit kapunk, amennyi feltétlenül szükséges. A lényeg a helyzetek emberi oldalán van, hogy a főhős hogyan tud szembenézni azzal, amit tett, és ahová ez vezetett. Hogyan esik szét a korábban összetartó csapat, hogyan távolodik el szeretteitől, hogyan árulja el mindenki, és hogyan igyekszik mégis jót, vagy legalább legkevésbé rosszat cselekedni. Az már a rendező érdeme, hogy a többnyire első filmes brigád remekül helytáll.

Kényes témát boncolgató film, és csak az egyik oldalt mutatja be, de mégsem nevezném egyoldalúnak. Jó alakítások, érdekes történet, és ráadásul eredeti nyelven. Akit érdekel az ottani helyzet, azoknak melegen ajánlom, akármelyik oldalon is állnak. De az egyszerű nézők sem fognak csalódni.

Az Omar a Titanic Filmfesztiválon a Fesztiválkedvencek között szerepel a Tiltott szoba, A magam ura, Kukoricasziget, Ütős angyal és az X+Y mellett. A filmet április 17-én (pénteken) 16:45-kor még megnézhetitek az Uránia Nemzeti Filmszínházban.

Az imdb-n 7,6 ponton áll, az RT indexe 91%.

Szerintem: 

Szerző: Palenyik Krisztián

Forrás és fotó: Titanicfilmfest




Olvasd el ezeket is!

A te véleményed is számít!