Kapcsolat

Neked ajánljuk!

Snowpiercer kritika

snow_cover
A disztópia mindig is sok alkotás témája volt és lesz, legyen szó írott vagy filmes műről. Érdekes, hogyan képzelik el az alkotók azt a helyzetet, amikor az általunk ismert világ már nem létezik, de valami azért a helyébe lép. Hogy a változás milyen léptékű, az műről műre változik. Van, ahol csak nem ehetünk vajat (V, for Vendetta), és van ahol már nem mi vagyunk az uralkodó faj (Majmok bolygója). Snowpiercer ennek a zsánernek egy furcsa darabja. Egy francia képregény alapján készült koreai film, angol nyelven egy soha meg nem álló vonatban zárt minitársadalomról.

 snowpiercerA vonat a mai társadalom metaforája. A végén sokan laknak iszonyú körülmények között kiszolgáltatva az elől lakó keveseknek. Cserébe életben maradnak, mert a vonaton kívül már nincs élet, csak végtelen jégmezők. Az emberiség le akarta hűteni a földet, így ellensúlyozva a globális felmelegedést, de túl jól “sikerült”. A környezet nem csak pár fokot hűlt, hanem jóval fagypont alá, elpusztítva ezzel minden életet. A vonat immár 17 éve robog megállás nélkül, de koránt sem nyugalomban. A szerelvény farkában élő kitaszított páriák újabb felkelést szerveznek. Bár eddigiek mind elbuktak, nem látnak más kiutat. A lázadók szellemi vezetője az éles eszű kripli, Gilliam (John Hurt). A rajtaütést azonban Curtis (Chris Evans), a rátermett, erős, és fiatal fickó irányítja, és a kezdeti sikerek őt igazolják. Ahogy haladnak előre – mint egy régi videojátékban, balról jobbra-, úgy ismerjük meg egyre jobban a vonat többi részét. Azt azonban nem tudhatjuk, mi vár rájuk a céljuknál, amikor elérik – ha elérik- a mozdonyt, ahol az egész társadalmuk lelke, Wilford él.

1Igen összetett film akar lenni a Snowpiercer. Társadalomkritika, akciófilm, személyes dráma, és persze sci-fi. Alapvetően működik is a film világa, de azért időnként engedményeket kell tennünk. Kapunk némi magyarázatott, de az örökön robogó, önellátó vonat azért kissé hihetetlen. De szerencsére nem az a lényeg. Hanem a társadalomábrázolás és a lázadók harca. Természetesen itt is kialakul egy végső csapat. Curtis, a vezér, Tanya (Octavia Spencer), az aggódó anya, Edgar (Jamie Bell), a türelmetlen fiatal, Andrew (Ewen Bremner), az egykarú, Minsoo (Kang-ho Song) a drogos mérnök, és Yona (Ah-Sung Ko), a látnok és Minsoo lánya. Még egy túszuk is van, Mason (Tilda Swinton), a demagóg hatalom ölebe.

A társadalmi piramis elég zsigerien van bemutatva. Egyre kevesebb ember él, egyre jobb körülmények között, ahogy haladunk előre, aminek lázadóink nem örülnek. És éri őket pár kellemetlen meglepetés is, mert azért a vonat elején sem hülyék laknak. A film megajándékoz minket néhány erős, és hatásos jelenettel. Ilyen a két fél szembenézése a csata előtt, az újév beköszönte, és Curtis monológja. Az első teli van feszültséggel, a második morbid, a harmadik pedig kegyetlen és szívbemarkoló egyszerre.

Sajnos akad néhány hiba is a filmben. Kevés illúziónk lehet a végkifejletetet illetően, illetve egyes történések igencsak előre láthatóak. Így a forgatókönyv briliáns helyett csak precíz. A lezáráson is lehet vitatkozni. Nem mondom, illik a filmhez, de nekem nem jött be.

Akciódús sci-fi, néhol remek alakításokkal (Evans és Swinton), korrekt történettel, és változatos környezettel. Külön dicséret illeti az operatőrt, szép munka. Ajánlom mindenkinek, aki szereti a bizarr jövőképpel operáló filmeket.

A Snowpiercer a Titanic Filmfesztiválon a Sötét oldal szekcióban kapott helyet, olyan alkotások mellett, mint a Megváltás és az Ex Machina. A filmet Április 18-án (szombaton) 20:45-kor még megnézhetitek a Toldi moziban.

Az imdb-n kerek 7 ponton áll, az RT indexe jóval magasabb, 95%.

Szerintem: 

Szerző: Palenyik Krisztián

Forrás és fotó: Titanicfilmfest




Olvasd el ezeket is!

A te véleményed is számít!