Kapcsolat

Neked ajánljuk!

Amadeus kritika

Amadeus kritikaMilos Forman filmjén nem fog az idő. A Salieri (F. Murray Abraham) és Mozart (Tom Hulce) különös viszonyát magába foglaló alkotásról laikus szemmel aligha lehetne megmondani, hogy egy 33 éves filmről van szó, hiszen technikai oldalról, és a narratívát tekintve sem fedezhetőek fel elavultnak érződő elemek. Az idő vasfogát is könnyedén legyűrve nem is csoda, hogy ily könnyen ki merem mondani: az Amadeus minden idők egyik legjobb filmje.

Egy igen komplex és sokatmondó műről van szó, aminek műfaját sem egyszerű meghatározni. Az Amadeus egy bosszúfilm, egy párbajfilm, egy életrajzi film és egy egzisztencialista dráma egyben. Az életrajzi vonatkozása vitatott, mivel Salieri figurájának ábrázolása leginkább fikció, viszont maga a korrajz, Mozart jellemének bemutatása, és a munkásságának el nem ismertsége is megjelenik a filmben, amik hiteles képet festenek az akkori társadalomról és a világhírű zeneszerzőről egyaránt.

Amadeus kritikaÉrdekes viszonyrendszert mutat be Milos Forman, hiszen maga a párbaj nem Salieri és Mozart között zajlik, hanem Salieri hívja ki maga ellen Istent, vele folytatja eme örült párviadalt, és Mozarttal szemben kezdi el aljas bosszúhadjáratát. Az erős vallási vetület meghatározó pontja a filmnek, hiszen Salieri az ő és Mozart zenei tehetsége forrásaként határozza meg Istent, aki erkölcsi, és etikai vonatkozás nélkül osztja a hozzáértést teremtményeinek, ezért fordul el tőle Salieri. Olyan banálisan leírni a cselekményt, minthogy Salieri irigységből tönkreteszi Mozart életét, felettébb leegyszerűsítő.

Amadeus kritikaAz Amadeus azt az örökkévaló igazságtalanságot járja körül, hogy valakinek több adatik tehetségben, mint másoknak. Az érzést, hogy a szorgalom, az alázat mit sem ér, ha megjelenik a felsőbbrendű ember, akinek a génjeibe van kódolva az a tudás, amihez a közelébe se ér az átlagember. Milyen szembesülnünk magunk középszerűségével? A főhősünk számára pont az a legbosszantóbb, hogy megáldotta őt akkora tehetséggel az élet, hogy rálásson arra a monumentális szakadékra, ami közte és Mozart közt húzódik, hiszen kollégáiról még ennyi se mondható el, akik őszinte lenézéssel viszonyulnak a zeneszerzőhöz. A Mozart ellen elkövetett aljasságok pont emiatt nem személyes ellenszenvből fakadnak, hanem eme időtlen méltánytalansággal, más szóval az Isten akaratával való szembefordulásból gyökeredzik.

Amadeus kritikaMozart műveinek összeválogatása kiváló zenei aláfestést képez, remekül időzítve szólaltatják meg őket. A korrajzban ennyi idő elteltével sem találni hibát: a helyszínek, a díszletek, az öltözékek mind-mind hiteles képet adnak, milyen lehetett akkortájt Bécs utcáit róni, a nemesek palotáiban édességeket majszolni, avagy az átlagember szórakozóhelyein mulatni az időt. A kiváló vágás, kitűnő színészi játék, remek dialógusok, azonosulható, emberi karakterek, és a minden ízében magával ragadó történet okán az Amadeus 3 órájának minden egyes perce kincset ér.

Milos Forman filmje egy olyan témát boncolgat mesteri módon, ami korszakokon túlmutató, több száz évvel ezelőtt, és több száz év elteltével is pont ugyanolyan aktuális lesz, mint amilyen ma. Ahogy a címszereplő munkássága, az Amadeus című film is egy örökérvényű alkotás.

Szerintem: 

Szerző: Kátai Levente

Hazai bemutató: 2017. március 16.

Forrás és fotó: Pannonia Entertainment


 


Olvasd el ezeket is!

A te véleményed is számít!