Kapcsolat

Neked ajánljuk!

Mindenki kritika

Mindenki kritikaA Mindenki középpontjában Zsófi (Gáspárfalvi Dorka) áll, aki új iskolába kerül. Eleinte kicsit félénk, de aztán hamar megtalálja a helyét: bekerül az énekkarba és  összebarátkozik Lizával (Hais Dorottya). Az énekkar vezetője Erika néni (Szamosi Zsófia) elsőre egy kedves tanárnéninek tűnik, majd hamar kiderül, hogy sajátos elképzelései vannak a kórusvezetést illetően. Ez a saját elképzelés válik összeegyeztethetetlenné a gyermeki érték renddel. A gyermeki jóság és tisztaság szembekerül a romlott, siker orientált szellemiséggel, és válik katartikus végkifejletté.

A film egyedisége, hogy a történetet mintha végig gyermeki szemszögből néznénk, mintha a főszereplővel együtt fedeznénk fel az új szituációkat. Ezzel is teremt a rendező egyfajta személyes és nosztalgikus hangulatot. Deák Kristóf rendező neve ismerős lehet a magyar nyomozós sorozatból, a Hacktionból, bár a sorozat nem tett szert nagy nézettségre, 6 évadot megélt.

Mindenki kritikaA rendezőnek a Mindenki az első rövid filmje, ezelőtt inkább a háttérben munkálkodott, több sikeres produkcióban is vágóként dolgozott, és saját filmes céget alapított. Most saját maga írta és rendezte az immár Oscar- díjas alkotást. Az Oscar mellet számtalan díjat bezsebelt a Mindenki, jelen esetben tízet is.  Nyert Tokióban, Torontóban, Chicagóban, Berlinben és Görögországban is!

Titka talán a remek színész- és témaválasztásában is rejlik. A három fő karakter tökéletesen lett kiválasztva a szerepre. A film rövidségének ellenére is rengeteg érzelmet adnak át, valamint képes fejlődni a jellemük. Erika néni szerepében Szamosi Zsófiát láthatjuk, aki nagyon könnyen a mi bizalmunkba is beférkőzik, majd jelleme átcsap manipulatív, mai “tipikus felnőtté”. A film választóvonalánál is Erika néni áll, hiszen a rideg és igazságtalan felnőtté válást jelképezi, aki a kezdetekben lemond, arról az alapelvről, hogy a tehetség művelhető és maga a hang erre a legjobb példa. Hiszen a gyermekek hangja egy kórusban folyamatosan változik, mutál. Maga az éneklés pedig közösségi élménnyé is válhat.

Mindenki kritikaEzzel szemben a két gyermek szereplő Zsófi és Liza a felhőtlen és tiszta gyermekkort jelképezik. Képesek szeretni, és érteni a zenét, annak minden hangjáért rajongani, akár az udvaron játszanak akár otthon a szüleik lemezeit hallgatják. A Zsófit alakító Gáspárfalvi Dorka és a Lizát alakító Hais Dorottya felnőtteket megszégyenítő tehetséggel játszanak.

Téma választásában pedig a rendező gyermekkorára némileg reflektál a film, hiszen 1991-ben játszódik, amikor a rendező maga is egyidős volt a főszereplő gyermekekkel és hasonló dolgokat élhetett át, hiszen édesanyja énekes nő volt és ő maga is gyermekkorától zenélt. Tehát egyfajta személyes ihletettség is felfedezhető a filmben.

Elkerülhetetlen a ’89-ben bekövetkező rendszerváltást is megemlíteni a film kapcsán. Hisz maga film üzenete sem más, mint egy igazságtalan helyzetben diadalt vívni és szembemenni a ránk erőltetett szabályokkal. Ahogy az Oscar-díj felvezetőjében elhangzott: Releváns és kortárs témák jelennek meg a filmben, egyetemes és felismerhető dilemmákkal foglalkozik, mint a beilleszkedés, vagy – hogy mikor vonhatjuk kétségbe a hatalmat.

Úgy gondolom a film megérdemelte a sok elismerést, és az Oscar- díj, nem csak egy országos siker, hanem egy globális is. Új mérföldkő a rendezőnek, akiről reméljük még sokat fogunk hallani, és hasonlóan remek filmekkel fog minket ellátni.

Szerintem: 

Szerző: Árvai Fanni

A Mindenki című rövidfilmet megnézheted a február 27 és március 5. között tartandó Magyar Filmhéten. Vetítési időpontokért kattints ide. HBOGo előfizetéssel pedig az alábbi linkre kattintva tudod megnézni.

Forrás és fotó: Magyar Filmhét, HBO


Olvasd el ezeket is!

A te véleményed is számít!