Kapcsolat

Neked ajánljuk!

2016 legjobb művészfilmjei

Vajon melyik volt 2016 legtöbbek által várt filmje? És melyikre ült be a legtöbb néző, melyik hozta a legnagyobb bevételt és melyikben szerepelt a legtöbb körülrajongott sztár? Biztos választ nem tudok, de tippjeim vannak. Abban is biztos vagyok, hogy művészfilmek nemigen szerepelnének ezeken az illusztris listákon. Pedig az egyén, vagy a társadalom sorskérdéseit alaposan körüljáró, és nem leegyszerűsítő filmalkotások a lassan magunk mögött hagyott évben is készültek. Nem is akármilyenek, így ők is megérdemelnek egy tízes listát a szilveszter közeledtével. Még ha ez nem megy máshogy, csak úgy hogy elkerülhetetlenül és erősen szubjektív lesz.

10. A legkúlabb nap

A legkúlabb nap kritikaFlorian David Fitz
megrendezte a Bakancslistát, csak éppen európai ízlésre hangszerelve. Két végső stádiumban lévő rákos beteg felkerekedik, hogy kiélvezzék az utolsó napokat. A morbid humorú film – témája ellenére – tele van életörömmel és az élet igenlésével. Hiszen a rák csak részletkérdés, igazából minden ember az elmúlás fele menetel. A lényeg, hogy előtte megtaláljuk-e azt, ami értelmet és fényt ad földi pályafutásunknak.

9. Olli Maki legboldogabb napja

A finn rendező, Juho Kuosmanen egy élsportoló legfontosabb meccsének eseményeit vitte filmre. Az igaz történeten alapuló alkotásban Olli Maki, a profi bokszoló ingadozik a „sztárok” felületes világa és a szerelem által nyújtott természetesség között. A film a versenysportok elszánt rajongóinak nem ajánlott (vagy inkább épp kötelező?) hiszen az ebben a világban minden felé emelt győzni akarást kérdőjelezi meg.

8. Az ismeretlen lány

Az ismeretlen lány kritikaNagyon komoly és nagyon szép szociális érzékenyítés Belgiumból, Lus és Jean-Pierre Dardanne rendezésében. A fiatal orvosnő a saját kényelme miatt nem enged be egy ismeretlen lányt a rendelőjében, miután már lejárt a munkaideje. Az önmagában nem felháborító és jelentéktelennek tűnő epizód másnap reggel véres drámába fordul. A szomszéd építkezésen megtalálják a lány holttestét. A doktornő (és vele együtt a néző) kénytelen feltenni magának az emberiség talán legfontosabb erkölcsi kérdést: miből áll a felelősségem a többi ember iránt? A válasz bonyolult, de az egyértelmű, hogy a világban lévő „rossz” sokkal inkább következik a cselekvés hiányából, mint a gonoszságból.

7. A szobalány

A szobalány kritikaChan-wook Park visszavett az öncélú erőszakból, viszont csúcsra járatta az erotikát. A harmincas évek Koreájában játszódó történet amolyan Veszedelmes viszonyok, ahol nehéz összerakni, hogy ki csap be kit és ki van kivel. Gyönyörűen megkomponált jelenetek során izgulhatjuk végig a rendkívül izgalmas történetet, aminek végső tanulsága azért annyira nem hihetetlenül érdekfeszítő és egyedi, mint a film részletei.

6. Érettségi

Érettségi kritikaA román rendező, Cristian Mungiu filmje akár nálunk is játszódhatna. A köztiszteletben álló orvos szeretné, ha lánya Nyugat-Európába menne egyetemre és ott eresztene gyökeret. Úgy gondolja, ha ő és felesége itt is ragadtak Romániában, akkor legalább a gyereküknek legyen jobb élete. A gond annyi, hogy az általa olyan nagyon gyűlölt, korrupt rendszer részévé kellene válni ahhoz, hogy lányát megóvja ettől a rendszertől. A nagyon komoly erkölcsi kérdéseket feszegető filmnek nem csupán társadalmi üzenet van, arról is „szót ejt”, hogy miért nem jó, ha a szülő határozza meg azt, hogy mitől lesz boldog a gyereke.

5. Egy háború

Egy háború kritikaTobias Lindholm dán rendező filmje egy újfajta szemszögből közelíti meg a közel-keleti háború témáját, ami miatt tavaly Oscar-díjra is jelölték a Legjobb idegen nyelvű film szekcióban. Az Egy háború nagyon érdekes keveredése a háborús film és a tárgyalótermi dráma műfajának, ez a kettősség teszi igazán egyedivé, valamint az is, hogy olyan kérdéseket vet fel amivel eddig egyetlen ilyen témájú alkotásban sem találkozhattunk. Ami nagyon tetszett, hogy Lindholm nem válaszolja meg ezeket a súlyos, morális kérdéseket, hanem bemutatja nekünk a szituációt, a szereplőket, és meghagyja nekünk nézőknek az ítélkezés jogát. A Krigen mentes mindenféle hatásvadászattól, és szerencsére hiányzik belőle az amerikai filmekben megszokott pátoszos hangulat is. A katonák itt nem faszagyerekek, akik keresik a csúnya gonosz terroristákat, hanem esendő emberek, akik néha hibáznak, és ezeknek a hibáknak a következményeit egy egész életen át magukkal kell, hogy cipeljék.

4. A boldogság titka

A boldogság titka kritikaDaniel Burman filmjének hősei a boldogság titkát keresik. A mindenki által hőn áhított célhoz az út saját magunk megismerésén keresztül vezet. A rendkívül humoros, de mégis bölcs alkotásban a szereplőknek dönteni kell, hogy személyiségükből mi az, ami csupán a társadalmi elvárások miatt rájuk növesztett „álarc” és valójában kik ők. A végén pedig egy gyönyörű és lírai jelenetben megkapjuk az üzenetet, hogy a sok esetben az összetartozást úgy marad meg igazán, ha nem tiltakozzunk az ellen, hogy a másik elhagyjon minket

3. Férfiak és csirkék

Férfiak és csirkék kritikaAnders Thomas Jensen ismét arcunkba tolt egy tabukat nem ismerő filmet. Az emberiség egy része minden bizonnyal „Távozz, Sátánt!” kiált a rendező munkái láttán, a másik része viszont rajong érte. A groteszk történetben két testvér nevelőapjuk halála után igyekszenek felkutatni vér szerinti szüleiket. Őket nem lelik, helyettük viszont találkoznak féltestvéreikkel, akikről – finoman szólva is – süt a szocializáció hiánya. Az Isten háta mögötti szigeten élő, kitömött állatokkal verekedő, mindenfajta társadalmi érintkezésre képtelen fivérek története egyszerre nevetett, elborzaszt és gondolkodásra késztet.

2. Mondd ki, hogy uborka

Mondd ki, hogy uborka! kritikaDominik Moll szintén tudja a titkot, hogy miként kell egyszerre humorosat és okosat mondani. A francia film főszereplője egy jól szituált, mindenféle társadalmi elvárásnak megfelelő középkorú informatikus. Környezetében élők viszont nem mind ilyenek és ezzel sok ősz hajszálat okoznak a jól szituált férfinak. Ám ahogy pörögnek a filmkockák benne is megkérdőjeleződik sok minden saját értékrendszerével kapcsolatban. Az épülő csirkekeltetőt felrobbantani kívánó „zöldterroristák” története az unalomig koptatott mondanivaló ellenére nagyon friss és nagyon eredeti.

1. Halál Szarajevóban

Halál Szarajevóban kritikaÚgy tűnik, Danis Tanovic képtelen tévedni. A szarajevói merénylet századik évfordulójára rendezett konferencia illusztris résztvevői egy sokcsillagos szálloda felső emeletein elmélkednek a történelem nagy és sorsdöntő kérdéseiről. Lent az alagsorban a munkások viszont sztrájkra készülődnek, hiszen hónapok óta nem kapták meg a fizetésüket. A (talán személyes okok miatt kedvenc) alkotásban a történelme értelmezése és alakítása a téma. Ezzel szorosan összefonódva nagyon kemény kritikát fogalmaz meg az értelmiségi elit felé. Végül pedig feltűnik Gavrilo Princip is, de most teljesen más sors jut neki osztályrészül, mint száz évvel ezelőtt.

Szerző: Rácz Sarolta

Forrás és fotó: Vertigo Média, Cirko Film, Mozinet, Big Bang

Olvasd el ezeket is!

A te véleményed is számít!