Kapcsolat

Neked ajánljuk!

A martfűi rém kritika

A mi kis Kádár-kori sorozatgyilkosunk

A martfűi rém kritikaTalán nem túlzás azt állítani, hogy az idei év legjobban várt magyar filmje A martfűi rém volt. Sokszor és sokan leírták róla, hogy ha a Szolnok megyei kisvárosban és környékén nőket megtámadó sorozatgyilkos esete Amerikában történik, akkor már többször is a mozivászonra vitték volna. Ezzel egyet értetek, viszont azzal a megkötéssel, hogy a martfűi rém történetét pont a kor és a helyszín teszi hihetetlenül izgalmassá. A Kádár-korszak abszurditásait ismerjük, sokszor biztosított okot a humorra és a szarkazmusra, a lelkük mélyén sokan még nosztalgiáznak is utána. Viszont a vadállati bűnöző történetében ezek az időnként kedélyeskedve tálalt Kádár-kori sajátosságok végtelen dühöt és elkeseredést váltanak ki belőlünk. És a Martfűi rém itt lesz sokkal több, mint egy sorozatgyilkos története és itt lesz nagyon magyar és nagyon a miénk.

A martfűi rém kritikaA Torzók óta tudjuk Sopsits Árpádról, hogy vonzódik a nyomasztó témákhoz. A Martfűi rém története is sötét és felkavaró. Azt a megnyugvást sem hagyja meg a néző számára, hogy „csak” egy filmet lát, hiszen mindannyian tudjuk, hogy igaz történetet dolgoz fel. A Szolnok melletti Martfűn 1957-ben meggyilkoltak és megerőszakoltak egy fiatal nőt. A rendőrség hamar előkerítette az állítólagos tettest, a lány kikosarazott udvarlóját. Réti Ákosnak (a valóságban Kirják Jánosnak hívták – Jászberényi Gábor alakításában) indítéka van, alibije viszont nincs, ráadásul beismeri tettét. Első fokon halálra, majd másodfokon életfogytiglanra ítélik. Mindenki megnyugszik, hogy elkapták a bűnöst, viszont a hatvanas években újabb gyilkosságok és támadások történnek.

A martfűi rém kritikaA kisváros langyos és impotens rendőrségi munkájába fordulatot hoz, hogy kineveznek egy fiatal, lelkes és tettre kész (vagy ha úgy vesszük: egy végtelenül naiv) új ügyészt, Zoltán (Bárnai Péter) személyében. A férfi nem csupán a „rém” utáni nyomozásba veti bele magát nagy erőkkel, hanem a rég lezárt Réti ügy is gyanús lesz számára. Szükség is van dinamizmusára, hiszen munkatársa Bóta (Anger Zsolt) már kiégett a körülmények hatására, a lét nehezen elviselhető voltát csak és kizárólag tömény alkohollal képes oldani.

A nyomozást vezető páros nagyon jól sikerült, jól elkapott momentuma a filmnek. Valamilyen elképzelése mindenkinek van erről a korról. Kabarétréfák és filmek visszatérő momentuma a korszak munkamorálja. Általában humorral átszőve tálalják a slendriánságot, a hozzá nem értést és mindezek álszent titkolását. Az valóban vicces, amikor Koltai filmjében a pékek „idén 110%-ot teljesítettek és megígérik, hogy jövőre a minőségre is ügyelnek”. De amikor a Tiszából kihúzott holtestet gyorsan „leadminisztrálják” öngyilkosságnak, hiszen első látásra annak tűnik, ráadásul így a Nagyon Fontos Elvtárs is kényelmesebben tudja intézni az ügyeit, az több mint dühítő.

A korhoz természetesen hozzá tartozik még a szakmai kapcsolatokat átszövő bizalmatlanság, a megfigyelések és a kéz-kezet mos elv alkalmazása. Egy olyan világ, ahol mindenki tudja, hogy hibázott (most épp börtönbe juttattak egy ártatlant), de az is mindenkiben beleivódott, hogy jobb nem bolygatni a dolgokat.

A martfűi rém kritikaA nyomozópáros különbözően reagálnak a helyzetre. Zoltán fiatal, tele tetterővel, „meg akarja váltani” a világot. Ő a magányos hős, aki szembeszáll a gonosz rendszerrel. (Persze majd vele lehet bemutatni a Kádár-kor másik nagy igazságát, hogy ami nem hajlik, az majd eltörik.) Könnyen lehet, hogy Bóta is hasonló volt fiatalon, de őt már bedarálta a rendszer. Megzsarolták, erkölcsileg lenullázták. Ellenállása mára már kimerül abban, hogy amikor dilettáns munkatársai összetapossák a friss nyomokat, akkor ő káromkodik egy cifrát, majd húz a zsebében tárolt laposüvegből.

A feszültség és a tragédia is nagy szerepet kap a filmben. Az előbbit a gyilkos utáni hajsza, a másikat a börtönben szenvedő Réti szolgáltatja. A Martfűi rémben viszonylag hamar kiderül, hogy ki a gyilkos. Viszont az igazságszolgáltatás emberei sokáig a sötétben tapogatóznak, miközben a rém szedi újabb és újabb áldozatait. Réti viszont átmegy minden borzalmon, amin az ötvenes-hatvanas évek börtönvilágában átment az ember, ráadásul úgy, hogy ártatlan volt. Ezek a részek nagyon hatásosak és hátborzongatóak.

A martfűi rém kritikaSajnos mindezen erények mellett a Martfűi rémben rengeteg zavaró momentum is akad. Ezek egyik a felesleges és olykor kínos jelenetek. A rendező belepakol egy csomó zavaró szálat a történetben, amikor néha csak értelmetlenek, de mások hatásvadászok is. Például Bóta és Réti testvérének a szerelmi évődését nem tudom hova tenni. Az a rész, amikor a gyilkos meglátogatja Ákost a börtönben, pedig végképp értelmetlen és zavaros. De ezeket az epizódokat még hosszan lehetne sorolni – sajnos.

A másik szomorú hiba az átütő színészi alakítások hiánya. A történetben lévő dráma lehetőségéből ez a „lyuk” nagyon, de nagyon sokat elvesz. Senki sem játszik kifejezetten rosszul, de bravúrra se számítsunk egyetlen színésztől sem.

A végén még egy nagyon fontos figyelmeztetés a film mellé. A brutalitás kendőzetlenül jelenik meg a Martfűi rémben. A rendőrségen és a börtönben történő erőszak, illetve a gyilkos tettei teljes valójukban, mindenféle „smink” nélkül kerül bemutatásra. Persze a 18-as karika nem hiányzik a plakátról,, de mégis erősen ironikus, ha úgy vesszük cinikus, hogy pont ebben a filmben „nem szépítenek”. A martfűi gyilkosságok véres eseményi között ugyanis van egy, ami ebből a szempontból nagyon érdekes. Sopsits ezzel tisztában volt, hiszen a forgatás előtt jól áttanulmányozta a nyomozati anyagot, illetve az epizód a filmben is visszaköszön. Kovács Péter (ez volt a rém neve a valóságban) közvetlenül az első gyilkosság előtt egy argentin filmet nézett a moziban. A vásznon látott egy jelenetet, ahol egy férfi egy nővel erőszakoskodott. Kovács ennél a résznél felpattant az üléséről, a martfűi cipőgyár kijáratához sietett és lopva nyomába eredt az első áldozatának…

Szerintem: 

Szerző: Rácz Sarolta

Hazai bemutató: 2016. november 10. 

Forrás és fotó: Big Bang Media




Olvasd el ezeket is!

1 Comment on A martfűi rém kritika

  1. Farkas Gábor // 2016-11-24 at 12:27 //

    Egy spoiler figyelmeztetés nem ártott volna.Köszönöm,hogy lelőtte a poént

Minden vélemény számít!

UA-59689140-1